Fukt på liggunderlaget

Jag införskaffade för några år sedan ett Thermarest RidgeRest ligunderlag (grön sak med veckad yta). Det hela verkade lovande med tanke på viktbesparing - den veckade ytan ger "stort markavstånd per skumplastenhet".

Tyvärr har jag upptäckt att den veckade ytan också är bra på att samla fukt. Det gör att min syntetsäck blir onödigt fuktig - det är inte alltid möjligt att torka säcken nästa morgon.

Min lösning var att komplettera med ett 5 mm tunt liggunderlag som jag lade ovanpå RidgeRest:en. Det äter upp en del viktbesparing men ger samtidigt bättre markisolering (tältar rätt ofta på snö eller på kalla platser).

Finns det någon annan som haft samma problem eller har annan smart lösning?

Jag har samma beteende på mitt Z-rest /Z-lite. Frågan är om de där små dropparna inte är kroppsfukt som annars hade stannat kvar mellan liggunderlag och sovsäck. Så det kanske är bättre att den samlas i räfflorna?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Frågan är om de där små dropparna inte är kroppsfukt som annars hade stannat kvar mellan liggunderlag och sovsäck.
Intressant - kan vara så förstås. En annan tanke är om vattnet är kondensdroppar från tältet - då kan vattnet rinna fritt i "kanalerna" in under sovsäcken.
Om sovsäcken täcker hela liggunderlaget måste det rimligtvis vara fukt från kroppen. Eller blir temperaturskillnaden mer påtaglig mot marken p g a den stora luftmängden i RidgeRest:en så att kondens "bildas" (=solitt liggunderlag närmast sovsäcken är "bättre")?

Är man smärt och smidig på morgonkvisten kan man naturligtvis skutta upp ur sovsäcken, lyfta den försiktigt och sedan skaka av liggunderlagsfukten utanför. Verkligheten brukar dock att man ledbruten från dagsmarschen dagen innan gnider in vattnet i sovsäcken medan man drar sig för att kliva ut i kylan utanför...

En rimligt test är att med samma temperatur och luftfuktighet testa ThermaRest:en mot et solitt liggunderlag av samma tjocklek för att se hur fuktig sovsäcken blev?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips