Friluftskartan ett skämt?

Svalåtjärn ...

... ligger i Härjedalen, där lederna Fjällnäs-Bruksvallarna och Ramundberget-Hamra korsas. Den lilla raststugan ligger strax sydväst om korsningen, förmodligen är det den svarta pricken i Per Brunes kartklipp från i går. Och det är naturligtvis där som telefonen finns. Jag minns av förklarliga skäl inte om luftledningen går ända fram till byggnaden, den kan ju av någon anledning gå under mark från sista stolpen. På kartklippet ser man också att de två lederna och sjönamnet är dubblerade, ett fenomen som har påpekats tidigare i den här diskussionen (2004-08-15). Och det beror naturligtvis på att uppgifterna har hämtats från två datasamlingar (Vägkartan och Fjällkartan) med något olika digitalisering.

Svalåtjärn

Jag är nästan säker på att luftledningen slutar en kort bit från raststugan, har en innskannad bild av Gröna kartan 182E men vet inte hur jag lägger in den på detta forum. Telefonen finns i Raststugan!!!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Svalåtjärnen

När man använder kartsök på lantmateriet.com så hittar man terrängkartan/fjällkartan och den överenstämmer helt med skärmdumpen från Friluftskartan.

Jag tycker inte att det skulle vara så svårt att tolka kartan med lite kunskaper om Friluftskartans tillkortakommanden och tillblivelse även om den är ful.

Faktum är att vägkartan här faktiskt placerar hjälptelefonen bättre än vad terrängkartan gör.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-11-04 kl 17:33]

Svalåtjärn

Var där i påskas, telefonledningen går fram till stugan (en vanlig nödstuga med hjälptelefon)
mvh//Kaj

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips