Frilufstkartan?

I mitt tycke är det bästa man kan göra är att ge blanka fa.. i att använda Microsoft Vista och hålla sig kvar vid XP.

Vill man av någon anledning använda Windows Vista kan man låna en nyare CD med MapSource. Sedan flyttar man över FAMILY katalogen till den nya datorn + att man flyttar data i registret från den gamla datorn till den nya. Detta med registret kräver att man vet vad man håller på med. Jag gjorde en registerfil när jag bytte från Windows 98 till Windows XP

Och för kanske 24:de gången på detta forum. Använd inte en nyare version av Mapsource än 6.13.7.

Om dom på Microsoft introducerar nya fel i nyare versioner så verkar det som om dom på Garmin tagit över denna ovana. Kartorna ser mer än lovligt konstiga ut i Mapsource version 6.14.1 och senare. Och trots att det kommit ett antal Mapsource versioner efter 6.14.1 så kvarstår felet.



Per
 

avslutad210712

Gäst
Det jag gjorde var att jag installerade Mapsource från orginalCD skivan , och sedan tankade hem senaste Mapsource från Garmin.se, körde installationsfilen sedan. För det var ju bara en uppdateringsfil eller?

Alltså jag avinstallerade inte Mapsource först utan bara körde senaste programvaran ovanpå den gamla

Är det viktigt att man gör på något annat sätt?

Troligen kan du inte göra på något annat sätt eftersom uppdateringar till Mapsource vägrar att installera sig om du inte har en komplett version sedan tidigare.

Och som redan sagts - INTE senare version av Mapsource än 6.13.7
 
Jag fick till det, genom att flytta filerna från mappen "family" från XP datorn till VISTA

Inte oväntat.

Det är alltså inget problem med varken Friluftskartan eller Mapsource. Båda funkar utan problem på både XP & Vista. Det är endast själva installationsproceduren som krånglar.

Med risk för att vara tjatig:

- Undvik senare versioner av Windows än XP.
- Undvik senare versioner av Mapsource än 6.13.7
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.