Kul "sidospår"
Ska du till Krokstrandsfestivalen? Det ska jag med, men jag tar nog bilen...
Kul att du funderar över att padlla detta "sidospår", som väl Idefjorden fås anses vara. Där är mycket vackert och vattnet har väl återhämtat sig från den svåra nedsmutsningen som pappersindustrin i Norge orsakade.
Har inte kartan framför mig, men det blir väl dryga 20 sjömil från Strömstad in till själva Krokstrand. En dagsetapp alltså, om man börjar tidigt, har "normalt" väder och är hyfsad paddlare. Två dagar för den mindre vane eller den som får massor med motvind.
Första sträckan innan man kommer till Svinesund kan vara lite öppen, men sen är det skyddad paddling för hela slanten. Flera fina tältningsmöjligheter på svenska sidan.
OBS kraftig tidvattenström i Svinesund. För att tajma dig så du inte får motström, använd en vanlig almanacka (för att se månens fas) och tidvattendiagrammet på
http://www.orust-kajak.se/tidetabs/tide_diagram.html , OBS att tiderna ska minskas med en halvtimme.
Ska du till festivalen, så står nog min bil uppe på fotbollsplanen med nån kajak på taket... Öl serveras till alla som paddlande tagit sig dit...
hälsningar
Jens