Från Pieskehaure till Sulitjelma by

Jag skulle vilja ha råd - och info - om vägen från Pieskehaurestugan till Sulitjelma by via Mourkihytta och Lomihytta.
Försöker finna korrekta avstånd i både svenska och norska beskrivningar men avståndsinfon skiljer sig mycket. Har inte kartan från norska sidan än.
Kanske någon kan berätta lite mer om vandringen också - gällande t ex vad, ledmärkning eller annat.
Tacksam för svar!
//Stugvärd på hemväg

Liten info om de olika leder finns här: https://www.utsidan.se/forum/threads/fjaellvandring-2022.93206/page-2#post-882203
På leden förbi Muorki minns jag ingen vad, den är markerad hela vägen.
På leden förbi Lomi är det för länge sedan att jag har minne om några vad, den är inte markerad på svensk sida (eller var det inte för typ 10 år sen).
Om man tar vägen förbi Muorki blir den första dagen kortare och den andra längre, vägen förbi Lomi blir den första dagen längre och den andra nästan bara grusväg ner mot byn.

Henning

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har gått ruten från Sulitelma by, förbi Låmi, var inne i Mourkistugan och gick till Pieskehaurestugan.
Vi gick på vägen från byn til anlägsvägens slut oh gick på sörsidan av Låmivattnet - erindrar det som lättgången och ganska platt.

Jag har gått båda vägarna, men det var längesen jag gick den södra. Vad jag minns var den södra stenigare men bra utmärkt, den norra grönskande sydsluttning med bitvis försvinnande ledmarkeringar i Norge, omarkerad men lättgången i Sverige. Några vad minns jag inte som svåra på sydsidan, på norra sidan något med lite lösa stenar, varierar säkert mycket, men vi gick utan problem en solig dag när det fortfarande var mycket snö mellan Sulitjelma och Sorjusjaure. Jag skulle välja den norra om vädret är fint! På en lång dag kan man gå från Sulitjelma hela vägen till Pieske.

Jag gick södra här om året, och leden var fin. Grusvägen var lite tristare. Eidevatnet var betydlitgt finare än Lomivatnet att gå utmed, det var låga nivåer i det magasinet den sommaren och med ca 30m reglerhöjd så blir det ju rätt lång ful strand.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips