Från PC till Mac?

Hejs.

Jag har ju haft PC-laptop ett bra tag nu, men nyss skaffat mig en Macbook pro 15,4" av nyaste modell.

Det betyder ju att jag vill få igång Garmingrunkorna på min Mac. Men efter att ha kikat lite på Garmin så blev jag inte direkt klokare.

Verkar ju som att MapSource heter nåt helt annat till Mac? Sen verkade det som att man skulle koppla ihop Mac och PC med USB för att vi det konvertera över kartor och waypoints? Eller har jag fattat allt galet.

Kan någon lista vad jag ska ladda hem från Garmin, och hur jag sen förfar för att få igång MapSoruce (eller vad det nu heter till mac) på min Mac, med min City Select-karta och med mina waypoints m.m.


MVH Tony
 
Tack för det.

Men, det stod ju något i en av trådarna att Garmin skulle släppa kartor för Mac under 2008, så hur har det blivit med det? Jag har ju en ca 4 år gammal City Navigator nu, så finns det idag nya CN direkt för Mac så kan det ju vara läge att helt enkelt bara köpa en helt ny CN som passar Mac direkt.

Men jag har letat runt på Garmin och inte lyckats hitta någon info om kartor för Mac.


MVH Tony
 
Några specifika kartor för just Mac har jag inte hört något om.

Jag Köpte nyligen en ny GPS och fick då CN och laddade ner uppdateringen till min Mac och allt fungerar som det ska.
 
Några specifika kartor för just Mac har jag inte hört något om.

Jag Köpte nyligen en ny GPS och fick då CN och laddade ner uppdateringen till min Mac och allt fungerar som det ska.

Men har jag fattat det rätt att man måste göra en del av konverteringen direkt i sin PC först, och sen köra över det till sin Mac?

Då får man ju vara glad över att man inte sålt sin PC än då......


MVH Tony
 
Ja det var så jag gjorde för att få in Friluftskartan i min Mac..

Men när jag laddade ner CN från Garmins hemsida så kom det förfrågningar om att skaffa alla moduler och program för Mac, så det löstes helt utan PC.
 
Hej Tony
Jag funderar också på att byta från PC till Mac. Är du nöjd så långt? Något strul med att föra över programmen, innehållet på din PC till Mac?

Lennart A
 
Jag var skeptisk i början till övergången men tänkte då installera windows på min Mac för att vara säker på att kunna göra allting jag kunde göra med min PC. Så blev det aldrig, har inte hittat något som jag inte klarat med min Mac som jag kunde med min PC. Men tvärtom känner jag nu när jag är inne i Mac-världen
 
Hur rackarns gör jag med alla mina waypoints rutter och spår då?

Funkar de som de är att kopiera över direkt från PC till Mac, eller ska det till ett speciell Mac-program för det med?


MVH Tony
 
Hmm...den typen av data är väl i samma filformat på båda så det borde ju bara vara att kopiera och klistar in. Men det kan ju vara lämpligt att spara ner det som .gpx-filer. FInns inget progrem för just denna överföring så den enda konvertering som man gör är den med kartorna.

Har inte testat MEN det borde gå.

Och skulle nu Garmin helt ha misslyckats så får du väl ladda in dom i GPS-mottagaren från din PC och sedan tanka över till din Mac. Men det är inte rätt.
 
Senast ändrad:
Garmin RoadTrip klarar GPX-filer

Spara dina waypoints, rutter och spår i GPX-filer med Mapsource på din PC och öppna dessa med RoadTrip på Mac.
 
Så, nu har jag fått igång det på min Mac, det var inte så svårt alls.

Jag konverterade kartorna med MapConvert på min PC, sen drog jag in de filer som skapades till en USB-sticka, sen in med stickan i min Mac.

På Mac hade jag redan laddat hem och installerat MapInstall, Roadtrip MapManager Updater och POI Loader.

Nu drog jag bara in de två konverterade kartfilerna från stickan och la på skrivbordet på Mac. Sen var det bara att dubbelklicka på dem så installerade de sig själva.

Sen var det bara att starta Roadtrip och välja vilken karta som skulle visas.

Sen tog jag och anslöt min 60CSx till Mac med Roadtrip igång, då dök 60CSx upp i en ruta där och det var bara att klicka på mottag filer, och så kom alla WP spår och rutter över till Mac.

Några frågor dök dock upp under detta pilleri.

Det verkar ju som om den hatade ihoptryckta vyn på kartan som de senare MapSource haft inte alls finns på Roadtrip? Jag tyckte allt såg proportionellt rätt ut hela tiden, och det är ju i så fall ett stort plus.

Däremot verkar ju vid denna första korta titt, detta Roadtrip vara klart mer begränsat i funktioner och möjligheter än MapSource? Om det är så ja då är ju det rätt tråkigt.

När jag importerade mina WP m.m. så landade ju alla WP spår och rutter i en enda lång rad i vänstra kanten. Jag vill ju gärna ha dem separerade i WP, spår, rutter i egna mappar i fältet ovanför, så man kan välja vad man vill ha på kartan vid aktuellt tillfälle. Måste jag nu markera separera och spara allt manuellt i mappar? Eller kanske det hade gått att lägga mapparna från PC på stickan och sen dra mapparna från stickan direkt in i mappfältet i Roadtrip? Törs man testa det tro?

Sen tycker jag att själva gränssnittet och layouten ser riktigt trevligt och fräscht ut, men synd att det verkar vara mycket mindre möjligheter i inställningarna m.m.

Nu när detta är klart så långt, behöver jag då ha kvar MapInstall, eller kan den bara kastas? Man använder väl bara den till att just installera kartorna, men sen används kartorna bara med Roadtrip?



Fler frågor kommer säkert....


MVH Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Uteguiden Kartor till Mac Navigering 2
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
dave1 Garmin 60CSX - Programvara till Mac? Navigering 9
leonsson GPS programvara till Mac OS X Navigering 1
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
greenjuice Ett par alternativa överföringsprogram till Mac OS X Navigering 0
oloff ALternativ till GPSy (Mac) Navigering 1
leonsson Kartprogram till Mac Navigering 0
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.