Från Örebro till Treriksröset

Jag har länge haft tanken att med så få hjälpmedel som möjligt ta mig från Örebro till någon slags "ödemark", och nu har jag äntligen börjat planera min resa. Jag har bestämt mig för att jag ska bege mig från mitt hem till fots mot min destination, Treriksröset i Norrland. (Jag vet att det är ca 100 mil, men det är inget av era bekymmer så låt det bara vara så blir alla nöjda ^^)

Jag har fortfarande lite problem med planeringen dock, så jag skulle vara tacksam om den som vet kan svara på mina frågor :)

1. Vad ska jag välja för ryggsäck? Jag antar/vet att jag kommer behöva ganska mycket packning för att klara mig om jag ska gå så pass långt. 110-130 liter räknar jag med, men då finns ju risken för att det blir rätt så tungt, så vet ni några bra väskor som fördelar vikten tillräckligt bra för att man ska orka gå längre sträckor under längre tider?

2. Vad kan vara bra att ha med sig? Jag har redan listat ut att jag ska ha med kniv, liten yxa, fiskespö och lite medhörande utrustning, rep, tunnpressening, sovsäck och liggunderlag, vätskebehållare för ryggsäcken, en hygglig vattenflaska, ordentliga skor, spritkök, min systemkamera, och eventuellt lite andra grejer. Jag vill gärna förlita mig på så lite saker som möjligt under färden, men om ni anser att det finns saker som kan vara användbara på resan så får ni gärna skriva det :) Typ bra kartor, böcker och sådant.

3. Har ni tips på bra vandringsleder som kan tänkas finnas i min väg? (Mellan Närke och Norrland då alltså.)

4. Saker som kan vara värda att tänka på om man ska gå så pass långt?

Tacksam för hjälpsamma svar och nyfikna frågor :)
 
Ett förslag är att gå Europavandringsled 1, http://www.stfturist.se/templates/Page.aspx?id=4689
Den går dock "bara" till Grövelsjön, men tanken är väl att den ska gå hela vägen till Lofoten i framtiden (har jag för mig).

Välj en liten ryggsäck, absolut inte över 100 liter. Mycket kontanter så att du kan köpa mat ofta, Du bör passera butiker åtminstånde var 3é dag. Finns ingen anledning att bära mat.

Det går egentligen inte åt mer packning om man är borta 36 timmar eller 36 dagar.
 
Coolt!

Men jag (som aldrig har gått en meter men suttit i cykelsadeln ute i världen i över tre år) skulle ha struntat i yxan, presseningen, rep och istället köpt ett tält, det blir nog trevligare så.

Vilken årstid ska du gå? Lite skillnad om du ska bära på vinterutrustning också. Ladda upp med havregryn, mjölkpulver och potatismos! :)

Jag själv kör på multifuelkök men så länge du är kvar i sverige kanske det är overkill? Gas kanske är bättre än sprit? Antar att det är lite lättare också? Fast får man tag i gas överallt? (får man tag i sprit överallt?)

.... och ta med en bra bok!!

VH,
Lars
www.lostcyclist.com
 
1. Vad ska jag välja för ryggsäck? Jag antar/vet att jag kommer behöva ganska mycket packning för att klara mig om jag ska gå så pass långt. 110-130 liter räknar jag med, men då finns ju risken för att det blir rätt så tungt, så vet ni några bra väskor som fördelar vikten tillräckligt bra för att man ska orka gå längre sträckor under längre tider?
Alla dina frågor fins besvarade i andra trådar men jag måste bara få anmärka på denna punkt. Den största delen av din vandring går igenom civiliserade trakter där du kommer få svårt att undvika människor även om du försöker. Satsa på en mindre, bekväm rygga o proviantera på vägen. Den enda anledningen jag kan se till att ha ett sådant monster på ryggen är att man måste bära all mat eller har massa specialutrustning med sig. Inget är aktuellt i ditt fall.
 
medhåll...

...ingen jätterygga...då orkar du ju inte gå juh...jag hade ca femton kilo med mig nu...med tält och sovsäck o liggunderlag och lite kläder typ...men då var det ett stort dåligt tält...lätt tält och liten sovsäck...man rekommenderar visst ca tjugo kilo packning har jag hört...inte mer...ät bär på vägen...finns en tråd med överleva fem dagar eller nåt...där har jag tagit upp allt möjligt ätbart...drick...ta me sporttejp på skavsår och stukade fötter...så kan du fortsätta vandra..hehe...
kram och lycka till...
anna
 
Ett tips är att du läser in dig på ultralätt / lätt vandringsutrustning och tekniker.

Välj det lättaste i varje produktkatergori du kan stå ut med komfortmässigt så finns det god chans att du klarar dig med en 50-liters ryggsäck som aldrig behöver väga mer än 15 kilo inklusive mat och vatten.

Som skrivits, fyll på med mat och vatten så ofta som rutten tillåter, istället för att bunkra i onödan.

Med en traditionell tung packning i den stil du beskriver i första inlägget ökar risken att du kommer behöva bryta p.g.a. skador betydligt, när du ska ge dig på en så lång vandring.

Dessutom är det väldigt mycket behagligare att slippa känna sig som en packåsna.
 
Tält

Tex Hilleberg Akto kan vara lämpligt (1,5kg) om du vill ha ett lätt tält....
Det berer iofs på hur mycket pengar du har lust att lägga...
 
Kul initiativ! Jag håller dock med om att du ska satsa på lättare grejer, betänk att du ska vandra över 100 mil i olika typer av terräng. 70L rygga torde räcka för dig (och ett välfyllt kontokort för mat).

Yxa behöver du inte ta med dig, då du ändå inte får hugga ned några träd på din väg. Dock kan du ju hamna vid någon slogbod, stuga, rastplats osv. där det finns ved för allmänt bruk. I dessa fall duger en vanlig morakniv om du vill göra upp eld.

I fråga om vägval så kan du gå utmed E45, dvs. inlandsvägen och då är du ju alltid nära civiliserade trakter, fast det är låååångt mellan orterna i Norrland. Det blir nog till att proviantera för 5-6 dagar i stöten, t.ex. mellan Sveg-Östersund är det nästan 19 mil och ingen riktigt ort däremellan. Om du inte vill vandra utmed asfaltsväg, så kanske du ska hoppa på Kungsleden vid Hemavan för att följa denna ända upp till Abisko, dvs. genom hela Lapplandsfjällen.

Nåväl, lycka till!

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HenrikWfMH Vandra från Örnsköldsvik till Norrköping Expeditioner 5
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
Repetae Visum till Pakistan Expeditioner 31
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
karlmattsson För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv. Expeditioner 127
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
avslut090330 Cho Oyo 17/20 Mars till 15/17 Aprill Intresserad av att dela tillstand? Expeditioner 2
Nullan Paddla till Gibraltar Expeditioner 6
plaskdaja Sträng till K2 Expeditioner 1
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Finsk / Ryska Gränsen..till Fots? Expeditioner 7
Boeddi Till Kapstaden med bil Expeditioner 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.