Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta?

Tänkte mig en tiodagarstur på skidor längs norra delen av Kungsleden i början av mars men vet inte hur jag ska frakta allt (skidor, pulka, tält och annan campingutrustning), Jag kan inte tänka mig att jag får ta in allt på tåget, så jag har kontaktat DHL och väntar på svar.

Jag har bilat upp för en sommarvandring en gång och åkte då helikopter tillbaka till bilen efter avslutad vandring, men den här gången kommer jag att ha så mycket mer prylar med mig och dessutom har jag ingen bil längre. Att hyra en skulle nog kosta en del.

Ringde STF och frågade om de hyrde ut pulkor men det gör de visst inte.


Hur gör ni när ni ska frakta mycket grejer för en fjälltur?
 
Skidstället i ena änden av liggvagnarna brukar rymma både pulka och skidor, åtminstone om man kliver på tåget tidigt. En stor ryggsäck ryms sedan på hyllorna högst upp i kupén.
 
Bussgods brukar ha riktigt bra priset så det kan vara ett bra alternativ bara dom kör ut sakerna till adresserna! Det går att resa med skidor och pulka men inte är det enkelt ensam. :)
 
tack för svar. jag ska vara två, och det betyder förstås att vi kan hjälpas åt, men det betyder också att det är två pulkor som ev ska in i liggkupén, två tält, två jättesovsäckar osv. Och jag ska åka när även annat folk åker på påsksemester. Men OK, jag förstår att det inte är helt omöjligt att faktiskt ta grejerna på tåget.

Jag räknar med att bussar som bussar folk från Kebne och Saltoloukta (vet inte än var vi hamnar) är vana vid vintercampande resenärer...
 
Skidstället i ena änden av liggvagnarna brukar rymma både pulka och skidor, åtminstone om man kliver på tåget tidigt. En stor ryggsäck ryms sedan på hyllorna högst upp i kupén.

Jag och min kompis använde dessutom utrymmet under understa bäddarna. Vår plastpulka gick in där med liggunderlag och en del andra grejer. Har för mig att man kunde lyfta lite på bädden och skjuta under packningen. Men det går inte in alltför skrymmande saker.
 

avslutad210712

Gäst
Jag räknar med att bussar som bussar folk från Kebne och Saltoloukta (vet inte än var vi hamnar) är vana vid vintercampande resenärer...

Självklart är bussarna van vid fjättresenärer eftersom det liksom är det som de lever på under den säsongen. Och eftersom bussarna blir fulla av fjällresenärer så blir såklart bagageutrymmet också fullt. Och till råga på allt så är man INTE garanterad plats på bussen för pulka.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bagage på bussen

Ett handbagage eller en resväska, ett par skidor/snowboard i fodral, barnvagn eller rullstol får tas med av resenär utan avgift. Bagaget får tas med i bussens passagerarutrymme endast till den storlek, vikt och omfång som bussens bagagehyllor medger. I övrigt ska bagage/resegods förvaras i bussens bagageutrymme. Bussens mittgång ska av säkerhetsskäl hållas fri från bagage och annat gods.

Cykel får tas med om plats i bagageutrymme och/eller speciella anordningar för transport av den finns. Avgift 50 kr per cykel och restillfälle, med undantag för skolelever som ska använda cykel i skolans arbete och som har rätt att ta med cykel utan avgift. På dubbeldäckade expressbussar får cyklar inte tas med (linje 100 Haparanda - Sundsvall). Samma regler gäller för resenärer med dragpulka.
 
Så när jag väl kommit på tåget som ska ta mig, sällskapet, pulkor, skidor och campingutrustning till Abisko, så torde vi få plats. Men vi startar i Göteborg och det ser ut som att vi bara har sittplats därifrån till Stockholm. "Under bädden" kan vi alltså inte räkna med.

Jag skulle kunna hyra bil för sträckan Gbg-Sthlm och lösa det på det viset,men nu när så många verkar ha tågat med pulka: Hur har ni löst det? Eller har ni alltid åkta bara ett tåg som tar er hela vägen?
 
Gbg - Boden - Abisko verkar vara ett bättre alternativ, lite lugnare att byta i Boden, men bristen på bäddar att placera pulkor under kvarstår.

lieberg skrev om bussgods, kanske kan man ta buss från boden. ska kolla.
 

avslutad210712

Gäst
Jag skulle kunna hyra bil för sträckan Gbg-Sthlm och lösa det på det viset,men nu när så många verkar ha tågat med pulka: Hur har ni löst det? Eller har ni alltid åkta bara ett tåg som tar er hela vägen?

När jag åkt tåg upp till fjällen med pulka så har jag alltid klivit på i Luleå istället för i Boden eftersom man är rätt ensam och är man först har det inte varit något problem med att få plats med pulkan i skidutrymmet som fanns tidigare. Sedan Sj tog över tågtrafiken så har jag aldrig sett någon vagn med utrymme för pulkor utan det har bara varit plats för ryggsäckar och väskor. Vet inte om sov/ligg-vagnarna har något sånt utrymme men tvivlar på det. Vet inte heller om det finns något tåg som tar folk hela vägen upp till fjällen utan byte i Boden.
 
Ringde STF och frågade om de hyrde ut pulkor men det gör de visst inte.

Kolla med Saltoluokta, dom har tidigare hyrt ut pulkor. När jag senast skidade genom Sarek (2009) bokade jag en pulka (Fjellpulken) som jag hämtade ut i Ritsem och sedan återlämnade i Salto. Det går nog att komma överens om andra lösningar, t ex leverans till Abisko med lämning i Salto eller vice versa.
 
Tåg

till Norrbotten med pulka och/eller annan skrymmande fjällpackning har inte varit något problem för mig. Det jobbigaste har varit att åka sittvagn med hunden då det har blivit dåligt med nattsömn

men i liggvagnarna finns det gott om plats att stuva bagage och det har gällt oavsett om det varit SJ eller Connex/Veolia etc.

Kliver du på bussen vid t ex Kebnats för transport från Salto mot Gällivare har jag svårt att tänka mig att inte busschaufören löser transporten av din packning och pulka. Resenärer med pulka på den turen är mycket vanligt.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Expeditioner 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.