Finsk / Ryska Gränsen..till Fots?

Har någon erfarenhet av att passera Finsk / Ryska gränsen till fots eller överhuvudtaget
Kan man tråka ut gränsvakterna där med, tills man blir genomsläppt eller?

Går i Tankarna att Lifta till Uralbergen över Finnland om nåra månader,

/H
 
Jag skjutsade en gång en rysk tjej till gränsstationen i Rajja-joseppi (Stavning?). Hon knallade sedan glatt över till en mötande bil på andra sidan. Detta var dock länge sedan, 1995, så mycket kan ha förändrats sedan dess.

Ryska ambassaden kanske vet?

/A
 
Det råder himla delade meningar om Ryssland /sibirien
folk och risker.

De som varit där..rest liftat eller Ryssar jag träffat, är positiva och har gett råd
B.l.a: klä dig bättre än den fattiga majoriteten, men inte så bra så det sticker i ögonen
=då döljer du inte vad/vem du är men får resekten av att vara lite bättre klädd
kläder är viktigt i ryssland'
Min tanke är att ha bra grejor i säcken eller under dun/sofshell etc men ha något halvbra utanpå samt ett slitet raincover.eller armëns enkla duffelbag utanpå gammal sjösäck.
eller den "gammla slitna ryggan"
Kan ju inte gärna komma där folk knappt har mat på bordet med en jacka för 4000 kr


vidare: Ta med presenter, lämpliga kan vara västvaror som tex Flaschiga pinns
eller nyttiga små plastdetaljer.....små kompasser eller termometrar (till minus 70 då (leer)

Ett visst ordföråd är bra, samt jag pratar Polska så det skapar mer identifiering och tolerans än sverige (Polacker har alldrig försökt erövra Ryssland)

Att forska i mentaliteten för områdena jag vill pasera är ochså viktigt


Vad jag vet hittils:
Från Rysska/Ukrainska Lastbilsschaufförer, Folk som jobbat i Sibirien/ enstaka som liftat där.

De är enkla, inte världsvana, annat förhållningssätt och värde på sitt eget liv och andras=lägre
jämställdhet är relativt, alla slåss för sin egen överlevnad och Stolthet/heder blir relativt när maten saknas till familjen.
Varför man är där och vandrar liftar..historien som presenteras för de man möter behöver inte vara hela sanningen, En modifierad varient som folk kan relatera till funkar bestämmt bättre.
Många saknar referenser till "Upptäcka världen "
något i stil med att man söker lyckan där ,för man förlorat vad man hadde och har en fru eller liknande att försörja på hemmaplan kan funka.''
Att man har jobb eller vänner i tex Uralbergen och måste dit till varje pris är en varient
Hursomhelst: något som de man träffar kan identifiera sig med.
Överhuvudtaget passa sig för att skapa avundsjuka,skillnader, bitterhet etc.
De som man får bättre kontakt med kan man sedan öppna sig för.





De som alldrig varit där pratar alla om hur farligt det är.

De flesta talar oma att man måste vara beväpnad!
det tror inte jag är klokt, Ok en bra kniv är ett måste, Men Att bli tagen av rysk polis eller milittär
med ett illegalt/eller illegalt infört vapen är bestämmt en av de sämsta idéer man kan komma på. särskillt utan visum!

För besvärliga djur och människor tänkte jag mig en liten uppsättning nödbloss.
Ingen gillar att ge sig på en 50 cm lång brinnande/pinne.

Reservplan:
Vad händer om du blir av med allt, kläder pengar packning pass,
Det blir troligen en katastrof som får både tår/njurar och kulorna att passera halsen och fontanellen för den delen.
Men: det måste finnas en reservplan:

En flerstegsvariant är

en liten slimmad överlevnadspacke på benet
reservpass/pengar/kompass och karta, små råguldsbitar...guld är internationellt, nödfilt,
en minimal satelit/sos sändare vore kanon.

nästa steg: dvs om den med försvinner ur matematiken:

få viss koll på lagarna... hur långt ka du gå och vad kan du ta dig för att lösa din situation utan att
de totalt förlorar respekten för dig och ditt liv= dvs, skjuter dig på fläcken eller kastar dig i fängelse eller straffläger utan dokumentation eller rapportering.

Vium är ett gissel,
Ambassaden är inte hjälpsam,Det är som om de inte ville släppa in någon, jag har pratat med dem i flera omgångar
Att köpa ett Affärsvisum 3 månader svart är det som kan funka.

Jag hadde tänkt att ta en rövare och se dels om jag kommer över, dels hur långt jag kommer.

Den övergripande idén som utformats över åren är att rida tvärs över Sibirien till Mongoliet eller Japan,

Men Att åtmindståne befinna sig i gränslandet Finnland Sibirien borde vara en bra början att
"smaka" på landet,

Transibiriska järnvägen äro ochså ett alternativ för att få mer kött på benen
men:
De platser som ligger utmed järnvägen är sedan länge komersialiserade/ett smörgåsbord för att dra in pengar från västerlänningar,


/H
 
Senast ändrad:
Hej!

Du verkar ha tänkt en del, och det är nog bra för den mentala förbredelsen. Man anar dock att olyckskorparna lyckats skrämma upp dig en aning när du beskriver ryssarna som ett enkelt folk som skjuter dig på fläcken, inte värderar sitt och andras liv, och att de saknar stolthet och heder. Försök göra dig av med dessa ideer, oavsett om de är sanna eller inte. Blir resan ett nöje om man ständigt ska vara rädd och misstänksam? Själv är jag lagom naiv och väljer för det mesta att tro gott om mina medmänniskor, hemma och på resa. Ryssar är nog som folk är mest.

Istället för att hitta på historier om orsakerna till din resa tror jag det är bättre att vara ärlig och öppen. Utstrålar man ärlighet och öppenhet är nog chansen större att man får det tillbaka. Och det är väl det man vill?

Vad gäller tankarna kring att dölja dyrbar utrustning som softshell, dunjackor osv, så är det nog bra. Ännu bättre kan vara att faktiskt ta enkel utrustning. Kan ryssen kan vi.

Ett tips är att söka erfarenheter från de som redan semestrat där. Många cyklister har passerat ryssland och skrivit om sina erfarenheter där. Det borde vara liknande strapatser som den du tänker dig. Enkla, spännande och helhäftiga! Hema har jag en bok om fyra killar so cyklar från Stilla havet till östersjön. Tufft! Kommer dock inte ihåg namnet på dem här och nu.

För övrigt är jag imponerad av dina idéer och hoppas att du tar dig iväg. kanske kan du skaffa en lokal partner? Det borde underlätta möjligheterna att ta dig in, jag har för mig att man ska ha någon form av inbjudan för att få visum (Eller gäller bara det när man kommer seglande, kanske blandar ihop saker).

Lycka till!

//Anders

OBS! Jag har aldrig varit där, kan vara bra att veta när du läser mitt inlägg. Men jag har läst en hel del.
 
Tack för inlägget Anders!

Jag får börja med att specificer mig ang det Ryska folket!
Jag har bara bra erfarenheter av de jag träffat och de har varit mycket hjälpsamma

Det är dock mest den "riskabla och katastrofala" scenariona som jag velat ha förberedelse för
dvs, om jag träffar fel folk i ett öde Sibirien utan särskillda lokalkunnskaper och utan språk......så är det bra att ha en plan och en utväg. Jag känner säkerligen på mig ibland att jag måste ur läget jag hamnat i...det har hänt förr.

Samt, vill jag som vanligt ha det med mig som gör resan bekväm, enligt mina outdoor mått,
och en del av det är att ha en liten kompakt utrustning,
särskillt som jag räknar med att kunna hamna riktigt ödsligt och gå efter kompass kanske 1-2 veckor i ödemarken.

Fan vet: det räcker med en ända ondsint rackare eller missförstånd så blir jag avsläppt där bilar passerar 1 ggr i veckan eller hur!...jag har blivit stående över ett dygn bara i prepyreneerna.

Men det kanske slutar med bomullsbyxor, filt, pressening och en bra yxa,
det är i alla fall något som är lätt för folk att ta åt sig som bor enkelt i vildmarken.



Självklart har jag en positiv inställning till både landet och folket..annars skulle jag välja något annat mål.

Det du skriver om cyklister, känner jag igen..om du har konkreta sörskilt färska tips så är det uppskattat.


Man kan köpa det du talar om (inbjudan-visum) svart som jag nämnde

dvs man kan köpa en affärs inbjudan som räcker 3 månader, även då får man inte egentligen röra sig fritt men, med den kan man söka visum.

Jag skulle dock vilja ..bara ge mig in utan något..det spär ytterliggare på det vi talar om att röra sig enkelt

Det är ochså ett av de sätt jag känner till från han Polacken..Andrej något
Han ger sig iväg till länder som Colombia barfota med en påse och när han kommer till gränser så bara hänger han där tills de släpper igenom honnom.

Konceptet är både positivt/spontant och psykologiskt riktigt
En människa har ju rätt att gå/särkilt barfota vart han vill på planeten, och ja har han inget med sig till på köpet utom pass så, ja han varken bidrar eller förstör där han är..så han blir snart igenomsläppt

Resesällskap vore kul på många sätt, men de jag rest med hittils har snarare förvärrat och stört
än bidragit, särskillt när det hettar till eller krisar så har de agerat så de förvärrat läget

Det svåra i detta med resesällskap för sånna resor är att hitta omsättande drömmare som ändå har fötterna på jorden.

Alla dessa som först efter 2 mil tillstår att de faktiskt inte var säkra på riktningen,eller hushåller med de sista pengarna som om de fick lön imorgon igen kunnde jag strypa.
Jag anstränger mig gärna men inte planlöst.

Men dyker det upp någon som kan ta hand om sig själv, så självklart är du välkommen att höra av dig!
Resan utlovar,
mycket skratt ,glädje och upplevelse nya vänner. Ochså, erfarenheter bra och dåliga, tålamod
Troligen hunger, törst, smärta, kanske skador, och kriser attl ösa i dussintal mm.

/H
 
Jag har vistats en del i krigszoner där en massa vapen flyter omkring. Inte oroat mig före som du gör....Men bestämt och öppet eget vaksamt uppträdande underlättar. Jag har blivit rånad på pengar och värdesaker ett antal ggr. Tipset är ha tillräckligt lite och billigt med dig.
Men jag har inte funderat så svart som du gör och jag undrar om det är lämpligt för dig med en såpass svart syn att åka dit där du förväntar dig såpass illa av befolkningen? Vilket jag tror inte kommer att inträffa.
//J
 
Håller med SEOBS, uppträder man normalt och inte osäkert och tänker efter lite extra om man hamnar i en konstig situation så blir det sällan bekymmer.
Iofs inte krigs-zoner men jag har varit i en del områden nog så farliga och faktiskt inte vetat om att jag borde varit rädd och inget har hänt.
På andra ställen där jag känt mig osäker har oxå rånförsök o liknande inträffat.
En plånbok med lite kontanter och ett bankkort som inte går till något konto med mer är 30 spänn på ha ha livsförlängade egenskaper.

Om nu ryssar o andra folk i området du söker dig till vore så råa som du beskriver dom så hade du inte haft några bekymmer, dom hade ju gjort av med varandra redan.
 
Om jag tar in allt i klump som jag hört så är det definitivt svarta fält

Farhågorna är alltid fler än farorna


precis som ni som varit i krigszoner och liknande , har jag haft min del
Den som åker till en problematisk zon eller sammanhang, gör enligt mig klokt i att ta in allt.
göra en adekvat riskbedömmning baserat på vad man klarar, säkra upp det som behövs

hoppas på det bästa men räkna in det värsta
och slutligen bestämma sig

Eller åkte ni till krigszoner och liknande med säkerheten i att vad: det händer inte mig?

så funkar inte jag

/H
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nzafvscl Bästa Stället att korsa ryska gränsen på Expeditioner 33
Arctic Fox Var går gränsen för tid på fjället? Expeditioner 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...