Från noll till Matterhorn

Hej!

(Det här kanske hamnade i fel forum, flytta om det passar bättre)

Jag har fått för mig att inom 5 år bestiga Matterhorn. Ett litet dilemma är att jag inte har någon klättervana överhuvudtaget (jag har klättrat, men klassificerar inte mig själv som en klättrare). Det jag försöker luska ut är vilka saker man behöver lära sig och vilka delmål jag kan sätta upp för att nå dit.

Den ekonomiska aspekten kan man också fundera på. Att gå kurser känns nog relevant, men det ska ju inte kosta skjortan. Krävs det kanske några turer i alperna?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Matterhorn är ingen klättring att tala om. Största delen är ”scrambling”, i den övre brantare delen är det fixa rep.
Problemet med Matterhorn är orientering, att den är utsatt för vädret och att det är förbannat mycket folk som vallas uppför berget från guiderna.
De flesta som bestiger Matterhorn är personer som vanligtvis inte utöver alpinism.
En person med hyffsat kondis och guide borde inte ha några problem.

Börja med Kebnekaise i sommar.
Jo, jag övervägde det. Östra leden tror jag skulle passa bra.

Men där kommer dilemmat med guide. Är det glaciären som är skälet till att man skulle behöva guide? Skulle man spara på att gå en glaciärkurs (?) innan istället?

Sedan hade det varit trevligt att gå i replag mellan topparna. :)

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Matterhorn är ingen klättring att tala om. Största delen är ”scrambling”, i den övre brantare delen är det fixa rep.
Problemet med Matterhorn är orientering, att den är utsatt för vädret och att det är förbannat mycket folk som vallas uppför berget från guiderna.
De flesta som bestiger Matterhorn är personer som vanligtvis inte utöver alpinism.
En person med hyffsat kondis och guide borde inte ha några problem.
Tack! Då får man väl börja med att "scrambla"!

Jag förstår att man kan bli vallad om man känner för det, men jag vill gärna ha någon form av gedigen grund som gör att jag kan ge mig ut på liknande äventyr i framtiden.

Hur tar man sig an orienteringen på bästa sätt?

Sedan kan det ju även vara trevligt att ha en uppfattning om vad det är man kommer uppleva. Hänga i sele där det är väldigt brant och långt att falla har jag inte gjort förut...

Om du går klippklätterkurs typ nu och tränar reparbete på tradklättring intensivt några månader, sen eventuellt nån alpinklätterkurs eller motsvarande erfarenhet så borde du kunna gå upp på matterhorn till hösten utan guide.

Kurser och framförallt utrustning kostar dock.

Det säkraste och billigaste sättet att komma upp på Matterhorn är att gå med guide.

Ska du klara av att göra Matterhorn på egen hand på ett säkert sätt, så innebär det en hel del utrustning, kurser för att lära sig grundarna samt några vändor ner till alperna för att få träning och ffa. erfarenhet i krävande högalpin terräng.
Som tidigare sagt är Matterhorn via Hörnligrat tekniskt rätt enkelt, du behöver inte vara en van klättrare för det, kunskap för klättring i replag hjälper inte speciellt mycket.
Men den är väldigt utsatt för vädret, dvs. förhållanden kan snabbt skifta från torr och fin till nerisad, dimma och storm. Och där hjälper inte några kurser, där behövs erfarenhet för att klara av att orientera och röra sig på ett säkert sätt. Och här är marginalerna ganska små på Matterhorn, det är en hel del folk som varje år kommer ut i norra väggen och störtar till döds.
Under säsongen ser man nästan dagligen helikoptern vid Matterhorn för att rädda folk, det är inte så konstigt att piloterna från Air Zermatt är så skickliga.

Ett bra ställe att öva alpinklättring är hurrungane i jotunheimen. Där finns långa enkla leder att träna upp snabbhet och routefinding, och det är feta turer där i sig!. Att va van vid reparbete är viktigt både för att va snabb och säker samt kunna ha verktyg att ta sig ur situationer t.ex. om en hamnar offroute. Och det tränas nog mest/enklast på hemmatradklippan. Jag tror också att en rör sig betydligt snabbare i scramblingterräng om en har bra rutin på klättring i sig.

Har svårt å förstå DDeninger's åsikt att klättring i replag inte hjälper.. Nu har jag dock inte klättrat normalleden Där, men har gjort många andra alpina turer som borde vara betydligt mer krävande än så.

Tror inte det är bra att gå matterhorn utan klättererfarenhet. Har sett "nödställda" personer på cosmiqareten mitt i natten! Med helikopterpådrag.

Att gå med guide är nåt helt annat som påpekats. Guiden tar ju ansvar för allt...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips