Framdämpare på Crescent Rimfaxe

Ja då var man Neeewb med stort N. :)
För att göra en lång story kort...
Jag har en Crescent Rimfaxe (ja jag vet...gammal...Crescent....illa...fy...men I like it). Den har varit en trogen vän i ur och skur i 10år. Vårdad väl (typ) så den är fortfarande i bra skick.
Nu är jag väldigt sugen på att sätta en framdämpare på henne då jag skall börja köra på annat än bara asfalt. Men...jag kan lika mycket om detta som Gudrun Schyman kan kreditkortshantering!

Jag hade inte tänkt lägga en massa pengar (typ 2-3000:-....MAX 4000:). Handlar om motionscykling.

Måste jag byta till skivbroms fram?
Hur vet jag vilka gafflar som passar?
Vettig gaffel till mitt bruk (skall funka till vardags + mountainbiking "light")?

Finns det någon vänlig själ som kan assistera en nykomling och bli av med framdämparoskulden? ;)

Mvh,
Mats

1) Nej, du behöver inte byta till skivbroms. Se till att köpa en framgaffel med fästen för V-broms.

2) Det finns två mått som är viktiga:

Det främsta är vilken diameter du har på röret som går genom ramen på nuvarande gaffel. Det absolut vanligaste är 1 1/8 tum, dvs. strax över 28 mm. På gamla cyklar eller billiga cyklar finns ibland 1"-rör, dvs. strax över 25 mm. På nyare cyklar, främst inom Freeride-segmentet är 1.5" allt vanligare, dvs. strax över 38 mm.

Det andra måttet som är relevant är hur långt det är från navet och upp till underkant på ramen, detta mått kallas A2C - Axle to Crown (navaxel till styrlagret). Sätter du dit en längre gaffel kommer styrvinkeln bli flackare och tvärt om. Drar man det till extremer kommer även hävarmseffekten bli rätt stor och risken att ramen går sönder av belastningen ännu större. Största risken är dock att man börjar använda cykeln till sådant den inte var ämnad för, även om man har en stor förlåtande gaffel betyder det ju inte att den gamla XC-cykeln vill leka DH för det. ;)

Måttet beror främst på hur mycket slaglängd du har på gaffeln, jag gissar utan att veta att din cykel helst vill ha en gaffel med 80 mm slaglängd men skulle säkert funka även med en 100 mm. Måttet varierar dock mellan olika fabrikat. Dessutom är det ganska svårt att hitta. :(

A2C-måttet bör även beräknas med visst "sag", dvs. den komprimering gaffeln har i sig självt, när du bara sitter på. Normalt för XC är ungefär 25%. Dvs. du kan räkna bort 20 mm.

Ett tredje mått som är intressant om du köper begagnat är om det finns tillräckligt mycket rör kvar för att nå genom din ram, spacers och styrstam.

3) Passande gafflar blir svårt att rekommendera utan att veta hur lång den nuvarande är.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips