Frågor om GpsMap 60C(S)

Hej, jag har några frågor som ni kan hjälpa mig med.

1. Min eTrex får bäst mottagning om den hålls vågrätt (som jag läste nånstans), och faktiskt ofta noll mottagning vågrätt. Hur är det med 60CS, går den att ha vågrätt i bältesclips och ändå fungera bra?

2. Höjdkurvan (i 60CS) som man får, går den att överföra till MapSource eller Fugawi eller både och? Ser man i respektive program som stigning/distans eller stining/tid?

3.Om man bara kan se den i GPSen efter utförd navigering, och den sedan försvinner när man rensar utrymme i GPSen, vad är då syftet med att ha den? (att se total stigning etc. förstår jag, men inte en grafisk bild som inte går att överföra till PC)
(detta är också avgörande för valet mellan C och CS)

4. Har ni någon generell erfarenhet av GPSer och stötar? Funderar på att köpa cykelfäste till min moutainbike och dra ut i skogen, men då blir det ju stötar i mängder.

Tacksam för svar. Mvh, Martin

spinsane; sa:
2. Höjdkurvan (i 60CS) som man får, går den att överföra till MapSource eller Fugawi eller både och? Ser man i respektive program som stigning/distans eller stining/tid?

3.Om man bara kan se den i GPSen efter utförd navigering, och den sedan försvinner när man rensar utrymme i GPSen, vad är då syftet med att ha den? (att se total stigning etc. förstår jag, men inte en grafisk bild som inte går att överföra till PC)
(detta är också avgörande för valet mellan C och CS)

Om man överför ett spår från 60C till Fugawi eller MapSource kommer höjdinfon med. Båda programmen kan göra höjdkurvor. Fugawi ger lite mer info än MapSource tex max och min höjd och total stigning resp sjunkning.
Se på dessa båda länkar:
Fugawi:
http://www.stenfeldt.se/utsidan/vfjall.jpg
MapSource:
http://www.stenfeldt.se/utsidan/vfjall1.jpg

Bertil

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips