Fråga till Mafi eller öppet svar?

Under en tur i bråkig dyning me kryssande vind i helgen
till Högbonden.
Bestämde jag mig för att försöka lösa ett problem jag funderat på sedan i våras.
Hur kan man minska mögel och den sura doften av en man i sina bästa år i en kajaks alla utrymmen och utrustning som blir väldigt påtaglig efter några veckor på tur. Man kan ju inte tvätta med klorin hela tiden. Och sovsäck tvättar man inte gärna alls på tur.
Det kanske inte blir jag som ska packa upp kajaken?

Du å dina prylar måste luktat bra kraftigt till och från?

Mors och som BeeGees sjöng Ehhehehe staying alive.

Hej Ronney
Ursäkta sent svar, jag följer inte detta forum men blev tipsad om din fråga av en kompis.

På min 204 dagars färd använde jag samma sovsäck hela tiden och jag tvättade den aldrig. Det är möjligt att saker ibland luktade något surt, men jag har aldrig störts av det. Mögel har jag definitivt aldrig haft på någon del av min utrustning.

Jag är nitiskt noggrann både i val av utrustning och i att hålla den torr. Nästan allt förvarar jag i vattentäta säckar, och jag stoppar bara in torra saker i dem. Jag har alltid en trasa tillgänglig som jag använder för att torka av saker.

Tack vare tät jacka och tätt kapell får jag inte in vatten i sittbrunnen utifrån och mina underkläder blir heller inte blöta: oavsett väder. Ibland blir de lätt fuktiga, men inte på långa vägar så blöta att de skulle gå att vrida ur. Ett undantag är undertröjans ärmar som blir blöta i hårt väder, men täta muddar på jackans ärmslut har så många nackdelar att det definitivt inte är aktuellt för mig.

Underkläderna vädrar jag alltid, för det mesta i tältet eftersom det regnade 90 dagar på min färd.

Att hålla utrustningen torr kräver inte bara bra utrustning utan även nitisk noggranhet och bra rutiner. Att ha täta luckor på kajaken, golv i tältets absid, förvara allt i täta säckar och att alltid ha en trasa tillgänglig är några av många bra sätt att hålla komfortnivån uppe.

Yllekalsongerna från de lana var oerhört bra att paddla i eftersom de inte luktade (i alla fall för mig eftersom jag höll dem torra). När det gäller kapell är Snap Dragon det enda jag provar som varit tätt.

Vad jag använder för övrig utrustning framgår till stor del på min hemsida:
http://www3.utsidan.se/fischer

Magnus

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack från kvack.

Tackar för svaret.
Troligen måste jag välja bättre (dyrare) grejor igen?
Och bättre natt ställen. Får ett större tält snart mitt solo tält tilåter inga tork möjligheter.
Jag paddlar vidare å e glad och illaluktande fast minus i luften luktar mindre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips