Fråga om hjul

Hejsan

Jag köpte en ny hybridcykel i höstas och har nu hunnit köra deygt 20 mil på den. Jag tycker att den känns lite vingligare och vekare nu än när den var ny och jag tror att spänningen i ekrarna har släppt lite. Dom är väl maskinekrade dessa hjul, så jag antar att det är dags för att efterdra dom lite. Frågan är om jag törs göra det själv.

Hjulen är raka men ekrarna känns lite slappa, vågar jag dra varje eker i tur och ordning tex ett kvarts varv i taget tills ekrarna blir bra spända?

Och hur vet jag om dom är lagom spända?

Vänligen
Joacim

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Så det är ingen risk att fälgen slår sig? Ska man dra ekrarna i tur och ordning eller ska man dra korsvis eller nått?

Hur vet jag om jag dragit hårt nog?

/Joacim

Styvheten ej beroende på ekerspänningen

barend; sa:
Jag tycker att den känns lite vingligare och vekare nu än när den var ny och jag tror att spänningen i ekrarna har släppt lite.

Om inte dina ekrar är så dåligt spända att de blir helt lösa medans du cyklar så kommer dina hjul inte att bli styvare om du spänner ekrarna mer.

Styvheten hos ett hjul beror inte på förspänningen hos ekrarna, om inte ekrarna blir helt lösa momentant under cyklingen.
Se mätningar här:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/tension.gif
Här finns hela texten också:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?"

OBS
Jag tycker ändå att du skall spänna ekrarna i dina hjul, så gott som alla hjul, inte bara maskinbyggda, är för dåligt spända som nya.
Men jag tycke också att du skall gå igenom resten av cykeln, kolla tex lagerspelet.

/Håkan

barend; sa:
Så det är ingen risk att fälgen slår sig? Ska man dra ekrarna i tur och ordning eller ska man dra korsvis eller nått?

Hur vet jag om jag dragit hårt nog?

/Joacim

Läs mer om hjulekring på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html

En ekertensiometer är ett bra verktyg som verkligen rekommenderas, såg att Park Tool äntligen har släppt en ekertensiometer. De flesta fälgar tål mellan 800-1400 N i genomsnittlig ekerspänning.

/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips