Fotledsfraktur på telisar

Min tredje fundering ida;
Är det ngn som haft en fraktur på fotleden o vet hur sin fotled känns idag.

Behövs det vristskydd eller går d alldeles utmärkt att åka nu som innan oså hur långt tid tog de innan ni kunde åka igen.

Självklart är jag införstådd i att alla har olika benuppbyggn läkkött, osv. Så inga kassa inlägg, vet att d brukar spåra ur ibland (m alla viktig pettrar som måste kommentera allt!!)

Snart är d bara den gula snön kvar att åka på, men d räcker d me........fö jag fick bara en dag!

Hej!
Bröt vadbenet ca 10 cm över fotknölen, i pjäxkanten, i början av teiskarriären. Körde med Merrel läder/plastskor. Jag hade en del problem med läkningen, har bla latent benhinneinflammation sedan dess...
Åkte turskidor med tejpad/lindad fot ca sex veckor efter skadan och slalom ytterligare några veckor senare. Telisarna fick vänta till nästa säsong och nya högre pjäxor (Garmont Gara) och bindning med utlösningsfunktion (Rottefella TPR). Nu efter några år när modet är tillbaka har jag helt glömt skadan!

Lycka till med läkningen! Tänk på att lägga mycket tid på stabilitetsträning, tex balansövningar och tåhävningar så går det nog ganska fort.

Annika

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ledbandsskada

Liiite off-topic men ändå:

För 6 år sen nu (?) stod jag på öronen rejält på snowboard och drog i princip av ett ledband vid fotknölen ungefär. Jag hade jätteproblem och körde med tejp och skydd i flera år men hade fortfarande problem med att foten gjorde ont.

Till slut kröp jag till korset och gick tillbaka till ortopeden som direkt bokade tid för titthålsoperation. Vid operationen visade det sig att ledbandet läkt ihop så det blivit en lite utstående flik (jag fick en egen monitor att titta på så jag såg den!). Fliken putsades bort och vips så var alla mina tidigare problem försvunna!

Pga fotskadan har jag tidiagare avstått både att prova på fjällvandring och telemarksåkning, men nu har jag inga problem med något av dem.

Slutsats:
Var noga med rehabiliteringsträning! Får du ändå problem efter skadan så dra dig inte för att gå till läkare och få hjälp!

/RedTop

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips