• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fornsök - en ny dimension

I en annan tråd tipsade jag om Fornsök, men jag tänker mig att Fornsök är värd en egen tråd. Men vad är då Fornsök? Helt enkelt en karta där alla kända, registrerade fornlämningar finns markerade. Det finns också material i varierande mängd kopplat till fyndigheten. I bland är arkeologerna "frustrerande försiktiga" som Fowelin uttryckte det i ovan nämnda tråd, men det finns också exempel på väl kända historier som kopplas till lämningen.

Där finns kolbottnar, gamla torp, järnåldersgravar, masugnar, fäbodar, fångstanläggningar, stensättningar, husgrunder och skeppsvrak. Just skeppsvrak är min favorit där ibland kan läsa mustiga (och för all del tragiska) historier. Som ett exempel av hundratals finns t ex den om fartyget Delos som förlista under en vinterstorm.

Jag tycker Fornsök ger en ny dimension åt utevarandet. Man kan hitta nya platser att söka sig till eller helt enkelt se vad som råkar finnas i närheten av den plats man är för att få en känsla för platsen. Och det finns mycket, det är lätt att fastna.

Här hittar du Fornsök.

Mycket nöje!

//Anders
 
Hej Anders och tack för tips! Jag har startat en allmän tråd för tips av kartverktyg. Välkommen att tipsa om Formsök där!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.