Förvaring av vattenfilter?

Hejsan!

Har ett MSR MiniWorks vattenfilter som jag har använt några ggr. Vill nu på bästa sätt långtidsförvara det och har därför, helt enligt instruktionerna, decificerat det genom att koka keramik-filter delen.

Min fråga är nu om man skall låta det torka och sedan montera ihop allt och förvara det i påsen frammme i rumstemperatur, eller om det är bättre att lägga filter delen i frysen, som någon tipsat mig om?
Denna person menade nämligen att detta minskar risken för återväxt av bakterier mm.

Behöver jag i så fall torka filter delen innan jag stoppar den i frysen med tanke på risken för sprickbildning?

Tacksam för svar!
Peter
 
theDude; sa:
Behöver jag i så fall torka filter delen innan jag stoppar den i frysen med tanke på risken för sprickbildning?

Hej Peter!
Ja du ska torka den innan den hamnar i frysen helt med den anledning du anger.

Om du förvarar den torrt - dvs inte monterad i filterhuset så ska du inte oroa dig för bakterietillväxt i kolfilterdelen (denna sitter ju "innanför" keramfiltret)


MVH
Ulf
 
Därför...

Hej Stefan!
Ett vattenfilter kan med fördel användas för att filtrera naturliga förekomster av vatten. Filtret renar vattnet ifrån alla bakterier, microber, parasiter och smuts så att du kan dricka det utan att må dåligt(smakar dessutom gott!). Man kan rena vilket vatten som helst så länge det inte är salt...
För att inte porerna i keramik filtret skall slamma igen så bör man dock leta reda på vatten som strömmar och är något så när klart.
Virus filtreras ej bort av det filtret som jag använde. Man bör därför kompletera med kemisk rening typ Aquacare Xinix och sedan filtrera, om man inte har tid att vänta ca ett dygn på att virusen skall dö i brist på virus värdar(saknar förmån att föda sig själva!). Det finns filter som filtrerar bort även små virus men de kostar där efter.
Det filtret som jag använde har jag recenserat här:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=967
Kan tillägga att det kan vara väl värt pengarna och ansträngningen att bär med sig om man är osäker på tillgången på rent vatten på en längre tur oavsett om man färdas till fots eller på cykel etc.
Tillgången på vatten är ju den riktiga knäckfrågan då det kan vara svårt att transportera med sig tillräckligt! En liter vatten väger nämligen ca 900gram och har begränsad hållbarhet!
Mer info från de som vet mer än jag finns i slutet av min recension :)

Vatten!
Finns det något goare...?
 

Guest

Gäst
Nu skall vi vara petiga!

Vattnets densitet vid trycket 100 kPa:
Temp C Dens g/ml
0 0,99984
10 0,99970
20 0,99821
30 0,99565
40 0,99222
50 0,98803
60 0,98320
70 0,97778
80 0,97182
90 0,96535
100 0,95840
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.