förstoringsapparat. filter.

jag har precis börjat fotografera och framkalla i mörkrum, efter säkerligen 5 års uppehåll. innan så använde jag durst 670c [förstoringsapparat], vad jag minns. då använde jag 'rattarna' [är det magenta, yellow och blue?] för att ställa in kontraster. eftersom det ger lite mer valmöjlighet än de fasta filtrena som finns på de apparater som jag tänker jobba med nu, så undrar jag vilka spann jag ska ställa in filtret på för att få hårdhet 1, 2, 3, 4, 5?
jag vill arbeta på mitt gamla sätt med att man ställer in rattarna, och inte genom fasta filter.
jag kör enbart svartvitt, ska sägas.
tacksam för svar! :)
//Rickard

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips