Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen?

Hej!
Jag ska köpa ny (dun?)sovsäck och lånade hem en Mountain Equipment Glacier 750 av min handlare.

Sovsäcken har legat på lagret i packpåse sedan förra hösten och är trots "luftning" hela dagen enormt skrynklig samt platt i dunet/fyllningen.

Återhämtar sovsäcken sig eller är den försämrad/förstörd?

mvh Erik

Har inget enkelt svar!

Hej!

Jag har inget enkelt och entydigt svar på din fråga, tyvärr.

En felkälla kan dock undanröjas om du känner efter om dunet är separerat eller om det ligger i klumpar i säcken.

Har den varit förvarad i komprimeringssäck eller ej?

Å andra sidan din handlare lämnar väl någon sorts garanti på produkterna som han/hon säljer, eller?

I så fall kan du ju alltid påtala dina synpunkter och se hur de reagerar när du tar upp frågan om garanti om det skulle visa sig att sovsäcken inte uppfyller tillverkarens spec.

Mvh!
Niklas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag tror att dunnsäcken borde klara den längre än syntet. Syntefiber återhämtar inte så mycket om du förvarat en syntetsäck i packpåsen under lång tid dvs. flera månader. Dunnsäcken borde alltså klara förvaringen i packpåsen bättre, men detta är naturligtvis inte heller att rekommendera. Jag har haft en syntetsäck (-40) som hade förvarats ca 4 år i packpåse, det blev ingen vintersäck utan jag frös redan i -15 grader. Men visst, billig var det ;).

Dunnen återhämtar sig ganska bra om du tvättar säcken och torktumlar den med tennisbollar i tumlaren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips