Första UL-tipset borde vara "vandra i grupp"

Äpplen och apelsiner

Lasse Nilsson; sa:
Raskesven; sa:
Om du skaffar en tyngre sovsäck, får de andra bära mer av den gemensamma maten då?;-)

Raskesven
Ja.

I min kompiskrets florerar ett UL-fientligt ideal: Alla skall ha lika trevligt och dessutom komma fram tillsammans.

Alla förutsätts ha tagit med sig den utrustning de behöver för att trivas, och har råd att köpa. Detta leder till att innan turen startar går alla i tältlaget runt och provlyfter varandras ryggsäckar, deltagarnas bärförmåga bedöms, och sedan flyttas vikt mellan säckarna. Det tas mycket liten hänsyn till vad din egen grundpackning vägde.

Ibland förvånas jag över de tunga delikatesserna som kommer fram ur någons packning, men jag kommer aldrig på tanken att tacka nej när de generöst delar med sig.

På vilket sätt är det UL-fientligt?
Det är tvärtom ett incitament till att minska vikten eftersom man annars belastar sina kamrater, och det sammanlagda nöjet riskerar bli mindre. På ert sätt får man även en "självrensning" - det som gruppen inte tycker är vettigt att gemensamt bära med kan tas bort.

Man kan även få en bra överblick över den totala utrustningen och se till att man bara tar med EN toarulle, EN reparationssats, EN diskmedelsburk osv osv.

Det är helt enkel en BRA grund till ultralätt packning!

Man skulle till och med kunna packa så att man bara har 2 ryggor på 3 pers!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
xaphod; sa:
plums; sa:
crazy; sa:
Du glömmer möjligheten att man får bära tjejen ned från fjället när hon har tröttnat. Det blir tungt!

Ja, lösningen på det är väl UL-flickvän. Bör preciseras när man annonserar på motesplatsen.se

Ha ha, men om man redan har den biten avklarad då? Aja, får väl börja med helikopterresor igen! :)

När jag valde ny partner var naturligtvis UL-modellen ett krav *L*.

avslutad210712; sa:
xaphod; sa:
plums; sa:
crazy; sa:
Du glömmer möjligheten att man får bära tjejen ned från fjället när hon har tröttnat. Det blir tungt!

Ja, lösningen på det är väl UL-flickvän. Bör preciseras när man annonserar på motesplatsen.se

Ha ha, men om man redan har den biten avklarad då? Aja, får väl börja med helikopterresor igen! :)

När jag valde ny partner var naturligtvis UL-modellen ett krav *L*.

Här finns dock en tydlig nackdel med UL-modellen som är att alltför mycket UL ger sämre "packbarhet" iaf när man går upp på fjället. Finns inga titanversioner här vad jag förstår! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips