Första reflektion från ITABs softshell ultimate

Jag och flickvännen beställde varsin, lite dyra kändes de för att vara Itab-produkter men de skulle fyllaen snygg lucka (iaf i hennes garderob, jag hade ju redan en mithril-tröja).

Detta är det andra av Itabs membranfria lite dyrare softshell (iaf av de som går att få i civil variant) och den lättare/tunnare, den första är Softshell advanced.
Jackan har enligt mig inga konstruktionsmissar och det är ett stort plus, alla detaljer är enkla och beprövade.

Materialet då, detta var ju den springande punkten för huruvida den var värd pängarna eller inte.
Det fungerar riktigt bra, inte riktigt lika vamt som Mithrillen men den liger inte långt efter i funktion, ventilationen känns som om den är likvärdig (med de makniska parenterarna att denn ahr mer fickor och således mer dubbelt tyg i front å ena sidan och å andra sidan en hellång dragkedja).

Den är nog utan problem värd sina pengar men slutgiltigt kan jag inte säga föränns den har några fler dygns användning så vi får se hur fort den slits. Den kommer nog fram ordentligt först till vården/sommaren då det är en underbar tunnare jacka. För den här årstiden är storebrorsan advanced bättre.
 
Första reflektion från ITABs Softshell Advanced

hehe, passar på att tycka lite eftersom jag hämtade ut "storbrorsan" igår. Använd på bilresa + konsertbesök + 2 promenader i regnet idag.. Den är ganska snygg ju, svart-grå varianten jag valde. En halvtimmas måttligt regn var inga problem, blev inte fuktig på insidan.

För min smak, onödigt många fickor, och jag är inte helt övertygad att stora blixtlåset är av bra kvalitet. Några hängande sytrådar klippte jag av efter upp-packning, det brukar man kanske slippa på dyrare märken.

Membran-fri softshell är definitivt vad jag föredrar, har en annan utan huva av tunnare modell (kanske liknande ultimate?) som är larvigt mycket använd. Om jag behöver membran plockar jag fram en Haglöfs LIM ur ryggsäcken.

Advanced är nog bra för mig från ca 15 grader till ca 0 grader, beroende på aktivtetsgrad förstås.. Dvs i första hand höst och vår, kanske även vinterväder med några extra plagg under.

Storlek XL känns lagom för mig som är 191 cm lång, armlängden räcker bra. Kunde fått vara en aning längre i midjan, men det är väl modellen som ska vara så. Hade helst haft en fast huva och sluppit extra krag-lager och blixlås som kan paja.

700 verkar ganska prisvärt så här långt i alla fall, får återkomma med riktig recension i vår när den fått jobba lite.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.