Första gången tälta.. Hjälp

Hej alla,

Tänkte tälta i Vättlefjälls Naturreservat för att rensa skallen lite.

Dock aldrig gjort detta förr så jag hade uppskattat lite tips innan jag ger mig ut.

Jag tänker ta med:
  • Tält
  • Liggunderlag
  • Sovsäck
  • Bekväma skor/kängor
  • Regnjacka / vindjacka
  • Stormkök (tips på hur man använder detta? Vad gör man för mat enklast osv.)
  • Ficklampa
  • Toalettpapper
  • Powerbank
  • Badkläder
Missar jag något? Vad borde jag tänka extra på?

Undrar mest över hur jag väljer en lämplig plats och hur jag strukturerar dagen. Vandrar jag 15km och sedan tältar till morgondagen?

Tack snälla på förhand.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ska du ge dig ut imorgon? Det kommer att regna en hel del, verkar det som, så regnkläder är nog bra att ha. (Alternativt tunna svala kläder som torkar lätt, eftersom det kommer att vara varmt.
Tänk på hur mycket du tar med dig - det är jobbigt att bära tungt långt.
Har du ett stormkök? Har du tränat på att använda det? Frystorkad mat (typ Real turmat) är smidigt, och lätt, men antar att du tar med dig vatten ändå. Annars kan man ju köra på kall mat om man bara är ute över natten - typ ta med bröd, mjukost på tub. Men du kan också göra typ pastasallad, och ha den ihop med en fryst vattenflaska i ryggsäcken.
Har du övat på att sätta upp tältet? Om det regnar är det bra om man har övat innan, så att det går smidigt, och man inte blöter ner allt.
Toapapper och en liten spade är bra att ha.
15 km är ganska långt med packning. Ta flera pauser under dagen, njut, bada lite, osv.
Ska du vara ute en natt eller flera? Var utgår du ifrån? Jag har rätt bra koll på Vättlefjäll, så kanske kan ge några tips. Du kan också hitta kartor på nätet, om du googlar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips