Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal)

Oj, att försäkringen bara skulle gälla till 5000 meters höjd låter konstigt. Både om man ska vandra till EBC och över Thorung La på Annapurna överstiger man ju den höjden. Den enda försäkring jag använt mig av i Nepal är förlängning av hemförsäkring (eftersom jag var borta längre än just 45 dagar).

Men den enda riktiga faran är ju ändå när du sätter dig i bussen på väg till leden!

Bör också tillägas att tiden du är över 5000 meter är så liten att det aldrig skulle bli ett problem. Problem med höjsjuka skulle komma före passer och efter du passerat det bär det bara nedåt. Men nu låter jag min positiva attitud få er att glömma faran ;-) som andra sagt, länsförsäkringar för mig garanterade att det skulle täcka alla skador vid vandring.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips