Förlängda isdubbar eller billiga isyxor

Hejsan.
Jag har paddlat ended vinterturer och kommit på att med valiga isdubbar blir det väldigt jobbigt att ta sig fram igenom isen. Undrar nu om någon har tips på hur man antingen förlänger vanliga, eller bygger egna långa isdubbar. Kan även tänka mig isyxor men de är så attans dyra. tror att isyxor är det bästa alternativet. Någon som har tips på billiga sådana som tål saltvatten.

Pelle

ispikar

Hej Per,

Jag brukar använda min dubbelpik från pikmakaren. Visserligen är dom långa (behöver ju inte hålla i handtagen!)det blir som att staka sig fram som på skidor men i kajak istället. Det är oxå en fördel att dom är långa så att man kan skjuta undan isflak.

När man kommer till öppet vatten kan man bara peta in dom under linorna på kajaken!

Det funkar för mig i allafall!

Lycka till!

Jes

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Barnstavar

Jag brukar använda min dotters skidstavar.
Dom är bara 65 cm långa och passar perfekt för att staka med när man sitter i kanoten.

Pär Lindén

Varför ?!?!

Hej var ute i helgen och paddla utanför Östra Langö och fick då se att planerad iläggningsställe fortfarande hade is.

Fråga ni som pratar om stavar/ispikar etc.. är tanken att man startar på isen och hasar sig ut ?!?!

Hur enkelt är det att komma upp från vatten till is ?!?!?

Känns inte som jag vill empiriskt testa detta.

Hlsn
magnus@ids.se

Guest

Gäst
Isteknik

Jag brukar ofta få hasa mej ut på isen för att komma till öppet vatten. Jag brukar gå med kanoten på släp så långt isen är bra, sen sätter man sej i och stakar sej ut till vattnet.
Det är inga problem om isen är bra, när man ska upp igen är det bara att ta fart så man kommer upp så långt som möjligt och så staka tills isen bär att gå på.
Det är svårare om isen gradvis tunnas ut, då måste man bryta sej genom isen, jag brukar använda en bräda som paddel för att inte förstöra den riktiga.

Kanoten verkar inte ta så mycket stryk av is, den tål mer än man tror.

Pär Lindén

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips