Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har införskaffat en Garmin 60 och förstår hur man lägger upp waypoints och hur man hittar tillbaka via kompasspilen. Men har ej lyckats med att hitta tillbaka via det spår jag gått.
Kan det beskrivas på ett enkelt sätt hur man gör för att följa "mitt" spår ?
Det provade jag med, men blev tvungen att peka ut punkterna jag vill återvända till, det var inte riktigt vad jag hade tänkt. Kul att höra att vi är fler som inte hittar tillbaka ;-)
Det provade jag med, men blev tvungen att peka ut punkterna jag vill återvända till, det var inte riktigt vad jag hade tänkt. Kul att höra att vi är fler som inte hittar tillbaka ;-)
Visserligen har jag ingen 60:a men det borde se ungefär likadant ut som i min 276C.
När jag går till listan där man ser de sparade spåren markerar jag det aktuella spåret och trycker på menyknappen. Därefter väljer jag "Returrutt" och får då välja om jag vill följa spåret i ursprunglig eller omvänd riktning. När jag då väljer att vända på spåret så är navigeringen tillbaka längs mitt spår igång. Någon som har en 60:a kanske kan hjälpa till med mer exakta menyval. Lycka till!
På en 60CS måste du peka ut en punkt, längs spåret, som du vill återvända till. De äldre modellerna hade inte den möjligheten, utan där fick man vägvisning till spårets början (eller slut), vare sig man ville det eller ej.
På en 60CS måste du peka ut en punkt, längs spåret, som du vill återvända till. De äldre modellerna hade inte den möjligheten, utan där fick man vägvisning till spårets början (eller slut), vare sig man ville det eller ej.
Okej, på 276C blir funktionen olika beroende på hur man väljer returrutten. Om man gör som jag beskrev i inlägget ovan så får man den "gamla" funktionen, som var det som efterfrågades av Kenneth. Om man istället trycker "Enter" vid spårlistan så att man går in och tittar på informationen om ett spår så finns där en knapp att välja som heter "Returrutt". När man väljer den måste man sedan välja både startpunkt och slutpunkt för att kunna följa spåret, vilket verkar överkrångligt.
Även om den "nya" returruttfunktionen tydligen inte fungerar exakt likadant på 276 och 60 så kanske den "gamla" funktionen finns kvar också i 60:an om man väljer den på det "gamla" sättet med menyknappen. Jag förstår att detta låter förvirrat men kanske någon som har en 60:a fattar vad jag är ute efter och kan testa?
Att de ändrat på detta beror naturligtvis på att med det "gamla" sättet var urvalet av vad som skulle sparas i spåret synnerligen grovhugget, vilket gjorde att det kanske inte alls gick att spara ett spår, som hade en ände vid den plats som man ville komma till.
Det går naturligtvis att navigera förbi den önskade destinationen i spåret, men då stämmer ju inga sträckor eller tider för ETA osv.
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer