Fodral/packpåse till liggunderlag

Hej
Jag har ett Thermarest Trail Pro Large liggunderlag och vill sy ett eget vattentätt fodral till detta.
Thermarest sålde tidigare en bra påse till detta underlag men den är slutsåld i hela världen.
Tror den hette Soft Skin eller något liknande. Deras mått på påsen var 19 x 72 cm med dragskostängning. Är det någon här som har ett bra mönster på en enkel rund packpåse?

Packpåse till ihoprullat liggunderlag /sittunderlag är bland det enklaste man kan sy själv (använd ett uttjänt lakan för första prototypen om du inte sytt så mycket förut)

Till mitt Thermarest sittunderlag gav jag mig själv bakläxa ex nummer 1 på följande punkter
1. diametern/omkretsen blev onödigt liten på ex nummer 1.
2. det blev kvar luft i botten (som en cykelpump som man håller för hålet på) så jag satte en öljett i botten på påse ex nummer 2 (syns inte på bilden). Men då blev fodralet i och för sig inte lika vattentätt
3. det var svårt att dra ut sittunderlaget så jag satte ett band (gult till vänster i bild) i botten för att hålla i.

Sedan har jag en D-ring vid öppningssidan där jag kan fästa en lina som gör att jag kan dra ut packpåsen om jag stoppat in den långt in något av kajakens packutrymmen.

Jag använde luftballongtyg (på gränsen till svindyrt)

Foto :jag (i lekparken utanför bostaden)
Edit: rättat skrivfel
Per

Bilagor

• påse_1.jpg
    påse_1.jpg
    63.7 KB · Visningar: 959

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gjorde en packpåse för min lätta sovsäck o cellplatsliggunderlag. ser ut så här

Bilagor

• P4020005.jpg
    P4020005.jpg
    32.2 KB · Visningar: 1,092

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips