FM-, digital- eller DAB-radio vid kris?

Denna Sangean dt-800 fungerar brusfritt nere i tvättstugan/skyddsrummet samt storlek som ett cigarettpaket. Röster mycket klara. Även högtalarfuntion om man inte vill ha lurarna ( fungerar som antenn). Nät eller 2 AA-batterier (inbyggd laddfunktion).
 

Bilagor

  • IMG_20230514_194442.jpg
    IMG_20230514_194442.jpg
    2.5 MB · Visningar: 113
Jag ska köpa en köksradio till torpet. Primärt för att lyssna på SR vid morgonbestyren och när jag diskar. Den ska drivas med elsladd men även ha möjlighet till batteridrift när det blir strömavbrott. Vanliga lösa batterier tänker jag.
Men, hur är det om det blir ett stort strömavbrott vid tex kris? Funkar digital- och DAB-radio då eller bör man ha en radio som funkar med analoga FM-bandet för att fungera bra
Vid nödläge är det P4 på fmbandet som gäller. Inget annat! DAB har inte ens i fredstid speciellt omfattande täckning.
 
Radiovågors utbredning varierar, jag bor c:a 7km från nackamasterna i ett betonghus och i min kombinerade FM/DAB-radio är störningarna på DAB obefintliga, men FM-mottagningen varierar
Vad gäller musik så lyssnar jag ffa på min stereo och då tycker jag att Spotify aldrig låter särskilt bra, åtminstone jmf med Tidal.
Men som så många andra såg vi över vår egen beredskapslåda efter Rysslands invasion av Ukraina förra året, i Sthlm har vi det mesta redan. Men till landet kompletterade vi med vattendunkar, spritkök, batterier och det som kanske är mest intressant för denna tråd en nödradio, i vårt fall en vevradio FM med flera andra funktioner från Biltema
Vevradio - Biltema.se
Men nu finns det flera alternativ, tex
https://www.teknikdelar.se/produkt/dynamoladdare-med-fm-lampa-solcell

Vevradio är en av alla saker som står i MSB-broschyren
Om krisen eller kriget kommer (msb.se)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.