Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fleece, innuti eller utanpå?
- Trådstartare granbom
- Start datum
Fördelar:
1. Kroppsvärmen hamnar nära dunfyllningen
Nackdelar:
2. Hindrar sovsäckens "ventilering"
3. Komprimerar dunets "loft"
Någon som testat eller har åsikter...?
Tillbaka till ursprungsfrågan:
Jag har klippt bort en del plusminusargument från urinlägget och behållt de jag har åsikter eller snarare funderingar kring.
1. Kroppsvärmen hamnar nära dunfyllningen
srpp: Skulle väl inte tro att det egentligen spelar någon roll för värmeströmningen innifrån och ut var isoleringen ligger, om den ligger nära värmen eller nära kylan?
2. Hindrar sovsäckens "ventilering"
srpp: ja, jo, nja. fleece är ju i allra högsta grad luftgenomsläppligt. fleece torde knappast hindra "ventilering" om den ligger utanför sovsäcken.
3. Komprimerar dunets "loft"
srpp: Om du fyller sovsäcken för mycket innifrån så sabbar du loftet, om du "kramar"/tynger sovsäcken för mycket utifrån så sabbar du sovsäckens loft. jag tror inte det handlar om utifrån eller innifrån... så tänker jag.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Okej´rå
Jag använder sgs alltid en fleeceliner eftersom den dels skyddar sovsäcken mot smuts,dels ger lite extra värme och dels för att det är skönt att ligga på/i.Tåbiran sitter i den istället för i sovsäckens fotända också...
peter
Jag använder sgs alltid en fleeceliner eftersom den dels skyddar sovsäcken mot smuts,dels ger lite extra värme och dels för att det är skönt att ligga på/i.Tåbiran sitter i den istället för i sovsäckens fotända också...
peter
Flåt att jag kapade tråden. Flåt också för att jag är trött...men urinlägg? Det låter som ett riktigt, riktig dåligt grisben.
Åter till frågan: Liner innerst tror jag på, för då håller du dig varm och säcken sig ren. Dessutom kan du göra ditt fleecelakan lite mindre på det sättet och därmed spara några gram.
Åter till frågan: Liner innerst tror jag på, för då håller du dig varm och säcken sig ren. Dessutom kan du göra ditt fleecelakan lite mindre på det sättet och därmed spara några gram.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg