Fjällvatten?

Ska upp till Sylarna & Blåhammaren.
Har alltid druckit fjällvatten utan större funderingar förut, men en av grabbarna som ska med påpekade att det hade vatit flera fall av magsjuka pga att man hade druckit bäckvatten i/runt om i härjedalen.
Någon som har någon info?

Med vänlig hälsning, tobbe.
 
Var inga problem med vattnet när jag var där uppe i juli.
Drack ifrån bäckar hela veckan, se till att vattnet rör på sig så ska det nog inte va nåra problem.
 
Jag var uppe och gick triangeln i början av Augusti med 5 andra. Och vi alla drack vatten ifrån bäckarna utan att bli dåliga. Håller med föregående inlägg att ni bara ska dricka rinnande vatten.

Men är du orolig får du koka vattnet innan du dricker det, eller köpa en smidig vattenrenare.
Vattenreningstabletter finns ju också som fungerar bra.

Go tur.
 
Jag kan bara instämma. Jag vandrade Storulvån till Helags och tillbaka i början av augusti, drack vatten i bäckarna och höll mig frisk.

Vanliga tumregler gäller givetvis: finns det djur uppströms? rinner vattnet eller står stilla? är vattnet klart? luktar det? smakar det gott?
 
Då och då dyker frågan om drickbart vatten upp. Någon gång sprids rykten om fjällvatten som förorsakat magsjuka - till och med rinnande vatten.
Jag har vandrat många, många mil i de svenska fjällen, alltid druckit rinnande och klart vatten vilket ju finns i överflöd. Aldrig någonsin har jag känt av några problem som jag relaterat till vattnet.

Jag är övertygad om att den överlägset största orsaken till magproblem är bristande på hygien - dels i samband med "toalettbesök" och dels på grund av allt slarvig rengöring av kastruller och kåsor.

HåkanF
 
Jag har vandrat i fjällen sedan tidigt 80-tal och aldrig drabbats av någon magsjuka pga dåligt vatten. Jag iaktar givetvis de normala aktsamhetskrav som tomhylsan beskriver ovan, men har alltid druckit vatten direkt ur bäckar och sjöar. Ett bra knep är även att använda en vanlig klar PET flaska som vattenflaska (inte någon aluminiumplaska eller dyligt), då ser man tydligt om det finns något skräp eller kryp i vattnet.

Vad jag däremot relativt ofta ser är vandrare som slår läger på platser utan bra vattenförsörjning och använde vatten från pölar (ganska ofta halvt uttorkade smältvattenpölar utan cirkulation) vilket jag själv undviker.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.