Fjällvandring

Ska ge mig ut på mitt livs första fjällvandring med mina hundar.
Har en Schäfer hane på 5 år och en schäfer/sibirian husky på 5år OCH så har ja en ung hund på 12 månader schäfer/ varg ( ja de är varg nej de är inte olagligt) som är ganska tung 52 kilo ska utgå ifrån Grövelsjön fjällstation och tänkte gå till hävlingen tror de är 2 mil dit.
Tror ni att de är dumt att ta med ung hunden???
Han är ej höftleds rönkad men de är en robust hund.
Han hade en väldigt kort tid växt värk men de är allt!
Han har en vilja av stål!
Pallar han detta???
Jag vet att sträckan är ej något problem men vet ej hur terängen är?
Tänkte gå 5 km i stöten sen vila.
Ska ligga 2 nätter vid hävlingen (tält) ska ha med pro plan active foder.
Hur är tempraturen där en juli natt?
Vad ska ja ha med mig mer än tass salva??
Behövs hund täcke??
 
Har hört tipset att man ska ha med superlim för att kunna limma ihop en sprucken klo.

Myggolja till hundarna kanske?

Tror inte att du behöver oroa dig för att hundarna ska frysa. Hade med ett sittunderlag att sova på och en liten fleecefilt till min lilla terrier, men det var nog mest för att jag skulle pyssla om henne lite :)

Min första tanke är att hundarna orkar mer än dig. Ska du ha väskor på dom äldre hundarna?

Hoppas att ni får en fin tur.

/Ulf
 
Hej!

Jag tycker inte att din 12 månaders hund ska klövjas.
Om du mot förmodan tänker klövja honom ändå, så ta MYCKET LÄTT packning under KORTA sträckor. Även om det är en stor och robust hund så har han inte växt färdigt ännu = sannolikheten för ryggont (problem) är STOR.
Vänta gärna till nästa år med att klövja hunden, kom ihåg att träna innan ni ger er ut på vandring.

Mvh Bekkis
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.