Fjällvandring i terränglöparskor med vattentäta strumpor

Hej,

Mina skoval under min fjällvandringskarriär har sett ut ungefär så här: började med halvhöga kängor från Hanweg, uppgraderade till höga skalkängor från Lundhags (fantastisk uppdatering) till att nuförtiden på turer längs led (typ allt utom oledat i fjällen) nu gå i terränglöpningsskor. Blöta dagar med vattentäta membranstrumpor från (Stormsocks från Bridgedale) liknande som Sealskinz.

Det vattentäta alternativet till membranstrumpor är tunna neoprenstrumpor -- dessa andas dock inte alls.

Så nu till min fråga: någon som vandrat med bådeoch och kan uttala sig om huruvida det är märkbart att neoprenstrumpor inte andas alls? Membranstrumpor har ju begränsad andningsfunktion men men liten andning i kombination med mer material på insidan som kan suga upp lite av fukten så är min erfarenhet att komforten i dessa är helt okej ungefär halva dagen.

varken mebranstrumpa eller neoprenstrumpa andas. Rent teoretiskt kanske de andas, men i praktiken är det bullshit. Speciellt när du har en sko utanpå som täpper igen också.
Räkna med att du blir rejält svettig inifrån. Neoprensockor har jag bara provat, men gillar de inte alls pga den plastiga svettkänslan de ger och tror jag skulle få blåsor och skavsår av dem. Sealskinz är väl rätt sköna, men blir svettig av att vandra i dem.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Neoprenstrumpor är inte vattentäta. De bli blöta och slutar suga upp vatten och därför behåller värme.
Jag har gått i både och. Strumpor med membran ger mig klåda. Neopren använder jag när det är kala vad eller smältvatten, de fungerar fint i några timmar om dagen.

Neoprenstrumpor är inte vattentäta. De bli blöta och slutar suga upp vatten och därför behåller värme.
Jag har gått i både och. Strumpor med membran ger mig klåda. Neopren använder jag när det är kala vad eller smältvatten, de fungerar fint i några timmar om dagen.
Så med några extra par borde det fungera ????

Så med några extra par borde det fungera ????
Beror på vad du är ute efter, varma fötter eller torra fötter? Jag själv tror inte på torra fötter när man går oledad men på leder är det fullt möjligt. Har man dessutom tillgång till stugor och kan torka sina skodon och strumpor då kan man satsa på ett par lätta skor med membrannstrumpor och ett par tunna ullstrumpor för att få fötterna glada på raster och på läger. Samt ev neoprenstrumpor om det är riktigt kallt. Men jag går mest oledad och vadar i samma skor som jag vandrar. Mina fötter är ständigt blöta men får inga skav då jag har barfotaskor i mesh som sitter som handske på fötterna.
Så frågan vad du vill egentligen uppnå och vad du tycker är acceptabelt.
Tillägger att mina neoprenstrumpor har insida med fluffigt foder, kanske gör det lite skillnad för upplevelsen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips