Fjälltur i december- vart kan man åka?

Min sambo och jag tänkte på att gå för en liten tur i veckan 51, före jul.
Helst med bil, utgångspunkten är Varberg. Vanligtvis skulle jag väljer flyga till Kiruna men eftersom det är ju mörkt hela dagen och då vill jag inte på tur, även med en stark pannlampa.
Vi har en Hilleberg Nammatj, så tältning i hård väder är inget problem.

Alla STF stugorna i Jämtlandsfjällen är stängda (utom delen som är öppen för nödsituationer) och floderna är kanske inte än frusen, men vi tänkte på ändå på att köra till Ljungdalen. Några korta snöskor turer och tältning nära stugorna borde vara möjliga?
Någon svensk vinterexpert här som har en idé?
Spelar ingen roll om det är vandring utan snö, vandring på snöskor eller längdskidåkning. Vore även roligt att åka lite alpin skidor.

[Ber om ursäkt för alla misstag, jag är inte svensk]
 
Ramundberget .... Kittelfjäll ....

Hejsan,

Finns många tänkbara områden att besöka. Allt från Jämtlandsfjällen i söder, som du ju är inne på, till norra Lappland. För visst är det helt riktigt att solen knappt visar sig alls uppe i norra Lappland, men det går faktiskt fint att gå på tur även utan pannlampa en 4-5 timmar mitt på dagen då det faktiskt är tillräckligt ljust. Men självfallet blir det långa nätter, inget snack om saken.

Nu är i och för sig vintern lite sen i år, men i normalfallet brukar det inte vara några problem att kunna ta sig fram på skidor i Jämtlandsfjällen så sent som v.51. Och vill man förbättra oddsen för att få uppleva riktig vinter är det tveklöst den södra delen som gäller. Ljungdalen, som du nämner själv, är en bra startpunkt. Ännu snösäkrare blir det om man tar sig en bit väster ut till Funäsdalsfjällen och där går det även att åka alpint! Ett exempel är att använda Ramundberget som bas och skida in mot Skarsfjällen, eller upp mot Helags. Ett annat trevligt turområde är Rogen, som ligger precis söder om Funäsdalen, med en till stora delar unik natur.

Ett annat alternativ är att bege sig upp till västerbottenfjällen. Till exempel ligger Kittelfjäll högt upp i "snöligan" i Sverige, precis som vanligt (http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/maxmin#). Och där finns det massor med trevliga turalternativ, t.ex Marsfjället i söder.

/ Stefan
 
Grövelsjön

Glöm inte bort norra Dalarna och Grövelsjön.
Förra året vid juletid var det dåligt med snö i hela södra/mellersta Sverige, faktiskt ända upp till Idre, men i Grövelsjön 4 mil nordvästut (och 300 m högre), var det gott om snö och utmärkt skidföre både i skogen och på fjället. I Grövelfjäll finns också möjligheter till utförsåkning. Annars finns ju Idre, där man väl ordnar det med konstsnö.

Thor
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.