Fjällräven Camp 78 Alu

Inte för att jag behövde ett tält till.
Men på Stadsmissionen idag så fann jag på en hylla ett tält som inte ens verkade ha blivit urpackat ur sin påse.
Fjällräven Camp 78 Alu visade etiketten. Tungt var det och säcken ganska skrymmande. Jag gissade på att det kunde vara ett tält för 4 personer. Tja varför inte, kan ju vara bra att ha som backup med barnen om man råkar ha bilen med sig.
Prislappen på 40 kr avskräckte inte direkt.

Väl uppsatt så är det ett iglotält med med extra tältstänger till de två absiderna. Väl inne i tältet så tycker jag nog inte att det ryms mer än två vuxna. Väl tilltagen takhöjd dock och stora absider
Hur fungerar alu-beläggningen på tältets ytterduk, nu efter många år på nacken?

Bilagor

• DSC00099.jpg
    DSC00099.jpg
    65.2 KB · Visningar: 3,312
  • DSC00101.jpg
    DSC00101.jpg
    33.5 KB · Visningar: 2,079
Lite sent svar;) Har ett identiskt som jag köpte i slutet av 70-talet. Kostade en mindre förmögenhet på sin tid så 40 kronor låter som ett fynd. Glasfiberstängerna som dessa tält hade i början var dåliga och byttes senare ut mot aluminium.

Aluminiumbeläggningen gör verkligen nytta och sänker temperaturen rejält när solen gassar. Jag har inte haft problem med min beläggning.
Största problemet är nog vikten på tältet så jag har bara med det i bilen.
Tältet fungerar bra med två vuxna och ett barn eller kanske hund.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Camp 78

Hej
Jag letar reservdelar till Fjällrävens tält från 1978. Köpte ett då, på KG Johnssons friluftsbutik i Solna. 4,2 är nog vikten men jag har för mig att priset låg på 4200 men kan minnas fel. Minns att tunneltälten kom i den vevan. Då tyckte jag det var ännu bättre än kupoltält.
Mitt Camp 78 fungerar fortfarande men det saknas delar till det. Jag sökte på nätet och fann ditt inlägg. Så registrerade jag mig på denna utmärkta sida idag drygt ett år senare. Min fråga är, om du har det kvar, vill du i så fall sälja ditt camp 78 tält till mig?

Upmätt data

Gammal tråd, men som referens eftersom jag inte hittade detta på nätet (betyder inte att det inte finns mer precis data).

Vikt:
Tältduk med packpåse = 2865 g
Tältpinnar (m extra) = 285 g
Nya fjällrävenbågar i alu, absidstänger och påse = 740 g

Totalt 3 890 g. (Jag blev förvånad, har alltid trott att det var tyngre :))

Mått:
Innertält (ungefärligt uppmätt på ej uppslaget tält) 180 x 215 cm. Jag vill minnas att tanken var att fyra personer kunde ligga skavfötters.

Jag har haft förmånen att bo i detta tält under min uppväxt, under värnplikten och nu även med min egen familj. På fjäll, i skog, bilsemester och på gräsmattan hemma. Sommar och vinter. Tyvärr inte så många nätter som jag velat...

Pappa säger att det slog in vatten genom sömmarna vid stormväder i Sarek en gång. Myggnätet är inte tätt runt om, vilket gör att det alltid kommer in några. Lite små absider för stora ryggsäckar. Två ingångar är ju bra och fina ventilationsöppningar.

Överlag ett bra tält. Det finns säkert många bättre tält, men detta är helt ok.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips