Fiske i Marsfjället

Jag planerar en tur till Marsfjället i sommar. Finns det några tips och synpunkter på det bland utsidans fiskare?

Visst finns det bra fiskevatten i närheten av Marsfjällen. Brukar själv mest hålla mig till Njakafjällområdet, som ligger lite sydöst om marsfjället. Där finns många fina tjärnar och sjöar som är värda att besöka, där finns också många kojor så övernattning är inget problem. Har man tur går det att få både många och stora fiskar här.

Sedan finns ett stort myrområde blandat med skog öster om Marsfjällen och fram till vägen som går mot Dikanäs, där finns också många sjöar och tjärnar med fisk. Det blir lite mer vandring i ospårad terräng om man går dit och det är inte helt säkert att man får så mycket fisk heller (men var kan man vara säker på det?).

Väster om Marsfjäll har jag lite sämre koll men nog finns det vatten så det räcker till frågan är bara var man hittar fisken. Vill du vet mer om detta område skulle jag kolla med gänget på Kultsjögården, dom har nog koll på det. Tyvärr verkar deras hemsida ligga nere men adressen är http://www.kultsjogarden.se .

Jag vet ju inte vad för sorts fiske du är ute efter, mina tips gäller framförallt fluga/vanligt spinn. Annars så är det ju inte fel med långdrag eller utter på Marssjön om man har tillång till båt alltså.

Hoppas det hjälpt lite i.a.f.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kanske kommer detta inlägg försent...vandrade hursomhelst vid Marsfjället för två år sedan och tog då med spöt. Fiskade i Nedre Bleriken - och den hyste fin röding. (- Tur var väl det eftersom vi hade glömt köttbullarna i en stuga innan vi begav oss upp på fjället.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips