Fiske i jämtland

Hej jag och Lilleman 11år skall upp till jämtland och vandra (runt triangeln) och Lilleman gillar att fiska även om jag inte delar hans intresse vill jag ju att han skall få göra det så mycket som möjligt och vi tar därför med oss ett billigt teleskopspö upp.

Vet någon hur det är med fiskekort?

Jag har hört att man inte behöver något fiskekort om man är under 16 år. Eller gäller det bara om jag som vuxen löser ett fiskekort?

Tacksam för ett snabbt svar om någon vet för vi åker imorgon (fredag 5/8) kväll.

Vi tänkte inte passera någon fjällstation utan beger oss direkt ut i vildmarken.

Fritfiske är det bara i havet och de 5 stora sjöarna, om inte annat meddelas av fiskevattenägarna.
Så om du bara tänker ge dig ut i Jämtland och fiska så är det nog inte lagligt, vad jag vet där uppe så är det kort som gäller om du vill fiska. Ibland så är det fritt för ungdom om föräldern har kort men det får man kolla vatten för vatten. Här finns en del tipps:
http://www.sportfiskeguide.se/spfguide/landskap/jamtland.htm

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Handölsdalen

Det du/ni är ute efter heter "Sportfiske på renbetesfjäll" och området hör till Handölsdalens sameby: http://fjallfiske.nu/karta_z/

Det är tokbilligt tycker jag med 60 kr/dygn eller 110 kr/3 dygn. Jag har bara vandrat Jämtlandstriangeln men inte fiskat.

Tack

Låter som att vi får lösa ett fiskekort på något sätt och som sagt 110:-/3dygn är inte dyrt, vill ju inte tjuvfiska

Under 16 år

fiskar gratis på vuxens fiskekort.

Men då måste alltså vuxen lösa fiskekort.

Kortet kostar:
1 dag 60:-
3 dag 110:-
7 dag 200:-
Helår 400:-

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips