Fiska löja om vintern, e de möjligt?

Hej
Jag är en av dom som använder löja som bete & jag undrar nu om det är någon som har erfarenhet av fiske efter löja på vintern?
Har hört att den söker sig till djupare vatten om vintrarna, men om man ska söka efter på djupt vatten kan det bli ganska mödosamt då man ska göra större hål i 40-50cm grov is på flera ställen.

har ni tips på var jag ska börja söka den sjön som jag fiskar i är upp till 40m djup men har förutom med några större grynor ett (snittdjup) på 10-20m 500mfrån land.

vill ni ha ytterligare uppgifter så kan ni väl fråga så ska jag försöka svara på det så gott det går.
Sjön är bergviken straxt söder om bollnäs & söderhamn.

Det torde vara betydligt enklare att använda mjärde eller annat passivt fångstredskap. Vitfiskarna är inte speciellt aktiva när vttentemperaturen är låg.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
löja

mitt syfte är just att använda mjärde, men ska jag såga upp 0,75m2 is varje gång jag ska flytta mjärden på is som har en tjocklek på 40-50cm så kan det bli ganska svettigt, där motorsågens blad dessutom inte går igenom isen så man får bila upp de sista 5-10cm.

hittils har mina försök endast gett mej abborre & enstaka mört.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips