Fiska i Norge?

Hej! Denna sommar har jag tänkt mig att vandra runt i Femundsmarka någon vecka och har lite funderingar ang vad som gäller vid fiske. Har någonstans läst att i Norge måste man lösa "Fiskelicens" vid fiske i injöar och älvar. Någon som vet något om detta och vad det eventuellt kostar? Hur ser fiskekortspriserna ut?

Diana.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Hej!

Ska du till Norge kan jag inte annat än att rekommendera havsfiske, speciellt i Röst och Söröya. Det är mecka för Europas havsfiske!

Du behöver inte lösa fiskelicens om du fiskar efter vanlig insjöfisk, den licensen togs bort för några år sedan.
Om du ska fiska lax i laxälvar behöver du dock fiskelicensen.

Fiskekort behövs dock, exakt vad du behöver i Femundsmarka vet jag inte men om det är på statlig mark ska det räcka med Statskogs fiskekort.
Det hittar du bla här:
http://www.statskog.no/fiske/Sider/Fiskekort.aspx

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips