Fischer E 109 för telemarksväng?

Fischer E 109 som telemarkskida? Jag söker en modell som fungerar både på tur och nedför i ospårad terräng, i alla fall hyfsat nedför. Jag inser att en kompromissmodell aldrig blir bra för renodlad telemark. Huvudinriktningen kommer dock att vara turåkning. Finns kanske något bättre alternativ än E 109? Jag avser E 109 med vallningsfritt fiskfjällsmönster.

En följdfråga är vilken skidsko som passar bäst. Hur fungerar plastskor typ T4 på tur?

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Åsnes combat är ett seriöst utmanar alternativ till E109, däremot skulle jag aldrig köpa vallningsfritt om jag inte fick skidorna gratis och speciellt inte om du vill åka utför. Om du vill ha styva läder pjäxor så tycker jag att du kan titta på norska Varg, dom har en del olika modeller vilka skulle kunna vara ett alternativ till plast, speciellt om du har planer på att vara ute på lite längre turer.

peace

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips