Finns sjöar med utlopp i 2 ändar?

En säkert existerande bifurkation i Göteborgstrakten är däremot det vattendrag som bär det missvisande namnet Stora ån. Från en punkt i närheten av Åby camping rinner den både till Mölndalsån och till Välen innerst i Askimsviken. Jag har gått längs hela sträckningen för några år sedan och konstaterat att det är ett sammanhängande vattendrag.

Fantastiskt! Jag har åkt längs den sträckan varje dag i drygt fyra år och inte vetat att jag gjort sällskap med en bifurkation :)

Det finns även öring i bäcken i Eklanda.

Sjön Vristulven mellan Skövde och Götene har utlopp åt både väster och öster - låt vara att utflödet i den östra bäcken i regel är mycket blygsamt om det inte är högvatten.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tja, Hjälmaren tömmer sitt vatten dels genom Eskilstunaån och Hjälmare kanal till Mälaren som i sin tur Går ut genom både Stockholmsström samt Södertäljekanal...

Som kuriosa så mynnar Svartån ut i Hjälmaren genom Örebro, samt i Mälaren genom Västerås ;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips