finns någon Havskommite i Kanotförbundet?

Har undrat lite appropå havslopp regler osv om det finns någon grupp innom SKF som jobar med havspaddlings frågor precis som det finns en slätvatten och en fors-kommite. Det vore ju inte så dumt om det fanns en sådan. Som kunde ha hand om och koordinera olika aktiviteter med paddling till havs. För att bland annat minimera krockarna mellan stora evenemang. Jag tror till exempel att Stocken träffen och SKM krockade i år. Fanns ett sådant arbete skulle det antagligen även bli mer av sammarbete mellan klubbarna och så skulle det potentiellt kunna stärka Kanotrörelsen genom att samla fler under ett tak.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En arrangör var sammanhållande för gruppen (Ove E.) därefter har vice ordförande på SKF renskrivit reglerna http://www.kanot.com/t2.asp?p=52962

Alla långlopp och racing som sanktioneras av SKF är samordnade, men det finns några bra initiativ som t.ex. Stocken-träffen som krockar med SKF's kalender.

Nordisk instruktörslicens http://www.paddla.nu/instruktorslicens/ är den enda aktiva och synliga grupp i SKF långfärdssektion om de nu ens jobbar med förbundet. De verkar i första hand ha kommersiella intressen.
Det finns ingen rapport i SKFs verksamhetsberättelse om vad långfärdssektionen har gjort under året.

Jens Marklund som ibland är här på Utsidan och även är aktivt i NI kanske vet vad som görs i förbundets regi.
 
En långfärdskommitté behövs!

Det har funnits en Långfärdskommitté i SKF. Traditionellt har det satsats hårt på elit inom SKF och väldigt lite på bredd. Det delas tex ut hundratusentals kronor till en handfull aktiva bara det talas om VM medan bredden däremot står utan anslag. Inom fors, som är en del av SKF, finns det många paddlare som håller på med paddling av samma skäl som många havspaddlare. Här står friluftsliv, rekreation och äventyrligheter i första rummet medan tävling och elit är sekundärt.

Herr ordförande slår sig för bröstet för framgångar i kanotpolo medan han inte ägnar en tanke åt havspaddling och bredd. En jämförbar liknelse vore om skidförbundet, i en verksamhetsberättelse, basunerade ut framgångar i skidbalett utan att nämna vasaloppet. Det är hög tid att få fart på kanotförbundet! En långfärdskommitté behövs!!!
 
NIL fristående och icke-kommersiellt

Arneri; sa:
Nordisk instruktörslicens http://www.paddla.nu/instruktorslicens/ är den enda aktiva och synliga grupp i SKF långfärdssektion om de nu ens jobbar med förbundet. De verkar i första hand ha kommersiella intressen.
Det finns ingen rapport i SKFs verksamhetsberättelse om vad långfärdssektionen har gjort under året.

Jens Marklund som ibland är här på Utsidan och även är aktivt i NI kanske vet vad som görs i förbundets regi.

Hmm, Erik har missuppfattat det där med att Nordisk Instruktörslicens för havspaddling (NIL) har "i första hand kommersiella intressen". NIL tar betalt för sina certifieringar, men enbart för kostnadtäckning. Examinatörerna arbetar oavlönat, endast med viss (låg!)kostnadsersättning. Det framgår tydligt på websidan http://www.paddla.nu/instruktorslicens/ .

Angående förhållandet till Sv Kanotförbundet: NIL har börjat sin verksamhet som ansluten till SKF. Emellertid fungerade samarbetet organisatoriskt sett inte bra, och NIL beslöt därför under 2005 att bilda sig själv som fristående förening. NIL ingår alltså inte i SKF, i alla fall inte just nu. Det finns en förhoppning om att banden ska återknytas, men det är än så länge just bara en förhoppning.

hälsningar
Jens
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips