Finns det någon cykel som passar till "allt"?

Blir lite förvånad över dina, hannulan's, kommentarer då de flesta kommentarerna om Nishiki's SLD Pro är ganska positiva. Har ju provcyklat den själv och tycker den känns ok. Men växlarna känns som tidigare sagt inte riktigt bra, lite för dåliga komponenter.

täcker in en del av mina behov.

Vad är viktigast för dig. Fart, underhållsminimering, lastförmåga, rullmotstånd? Cyklar du under vinterförhållanden?

Thure

Försöker rangordna mina prioriteringar, men har lite svårt för det så jag skriver lite förklarande om det istället:

* Fart:
Inte avgörande, men cykeln får inte vara tungtrampad. Stora "ballongdäck" går bort. Visst ger det bättre komfort, men jag har cyklat tidigare med smalare däck och har man dämpning i sadelstolpen och gelestoppad sadel (och cykelbyxor såklart) så klarar man utan vidare ett par timmar i sträck på sadeln.

* Underhållsminimering:
Viktigt. Cykeln måste hålla, så punkteringsskyddade däck, starka fälgar och utanpåliggande växlar är att föredra.

* Lastförmåga:
Inte oviktigt, jag kommer behöva både pakethållare bak som kan hålla 2 väskor + tält samt lowriders fram med kläder. Jag har kanske max 15-20kg packning så det behöver inte vara extrem hållfasthet som jag ser det. Kolfiberram/gaffel är kanske inte smart, men alu funkar ju bra (eller vad tycker ni?).

Vinterförhållanden försöker jag hålla mig undan.

Mina behov är:

För jobbpendligen:
* En lätttrampad cykel som är behaglig att jobbpendla 2 mil om dagen med (1 mil till jobbet).
* Gärna navdynamo så man slipper batteripillet (går att få på Niskihin)

För cykelsemestern:
* Lätta växlar så cykelsemestern i Norge inte blir en plåga i backarna.
* Tillräckligt stor ram för att få plats med packväskor bak utan att man sparkar i dem.
* Bra bromsar
 
Efter att ha använt en vanlig herrcykel i ett par år som "allt-i-allo-cykel" dvs allt från storhandling till jobbpendling 2 mil om dagen så köpte jag mig en Scott Sub 20. Frågar man på happymtb så är en hybrid rena skiten, det är cykelcross som gäller. Dock tilltalade hybrider mig mer då de känns mer rejäla och förhoppningsvis klarar lite tyngd. Har utrustat den med ny sadel, skärmar, pakethållare från Tubus och packväskor på 2x24 liter vilket den hittils har klarat. Är lite rädd att däck och fälgar är i tunnaste laget men det har inte varit några problem än... Givetvis också lampor, som dock fick bli batterilampor.

Jag funderade dock länge på en Surly innan jag skaffade Scotten och jag vill fortfarande ha en Surly. Går i tankarna om att bygga en egen cykel från grund med en Surlyram men det lär inte bli än på några år. Att jag valde Scotten istället var dels priset och dels att risken att jag ska komma iväg på långcykling är minimal. Surlyn hade kanske varit härligare när jag ska en mil till jobbet genom åkrar och öppna fält men jag tycker det går bra med Scotten. Ska köpa mig ett par skönare handtag till den någon gång bara. Dessutom tycker jag Scotten är supersmidig i stan och att åka och handla med.

Några ord från en ren cykelamatör..

mvh // Johannes
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Blir lite förvånad över dina, hannulan's, kommentarer då de flesta kommentarerna om Nishiki's SLD Pro är ganska positiva. Har ju provcyklat den själv och tycker den känns ok. Men växlarna känns som tidigare sagt inte riktigt bra, lite för dåliga komponenter.

Jag vet att jag inte tycker som alla andra. Men jag upplever att jag har andra erfarenheter än vad andra har också, erfarenheter som jag tyckte passade ganska väl in på dina kriterier, förutom det där med vintercykling då kanske (men varför ska du undvika det?).

Jag har iaf haft min cykel i ca 3 år. Touringcyklat på Nishikin har jag gjort enligt följande: Cyklat en del helgturer på grus/asfalt, 3 veckorscykelsemester i Ukraina/polen (asfalt så gott det gick), 1 vecka cykelsemester i Bohuslän. Jag har dessutom använt den fram o tillbaka till jobbet varje dag (inte särskilt långt) samt under all annan transport inom stadsområdet (2 -20 km) både med o utan saker (när man ska paddla en hel helg blir det en del packning på cykeln).

Min största kritik var ju, dålig kvalité på hjulen och dåliga möjligheter till frampakethållare, det tror jag ingen cykelhandlare kommer säga till dig o jag tror inte heller att du känner det när du provcyklar. Hjulen på min cykel har bara enkelbottnad fälg, jag tror att man behöver en dubbelbottnad fälg för att få ett par hållbara hjul.
 
På cykelfackspråk betyder bättre, lättare och snyggare

Här en kul artikel där man jämför Tiagran mot 105an enligt författaren är den enda "fördelen" med Tiagran att den är robustare och hållbarare vilket får mig att tveklöst välja Tiagran. Mellan modellerna duger gott för dom flesta dock kan man nog hoppa över dom allra billigaste men det är förstås en fråga om hur mycket man cyklar

http://www.bikecyclingreviews.com/105_or_Tiagra.html

Väldigt svårt att välja en cykel för allt

Hans Friedel
 
hannulan:
Bra med åsikter från folk som inte tycker som alla andra. Det är ju det jag vill ha =)
Vintercykling har jag väl undvikit av rena bekvämlighets skäl. Kan ju mycket väl hända att jag köper ett par dubbdäck i vinter om jag lyckas hitta en cykel som passar för det.

Jag har varit på ett par cykelsemestrar i Norge med min Trek (glömt modellen nu, men den är rätt gammal) och till den hittade jag ett par lowriders på Biltema som faktiskt är riktigt bra (tror inte de säljer dem längre). Smart fästanordning som inte kräver skruvhål överst, så den funkar på de flesta cyklar.

Glännman:
Vi tycker väldigt lika. Jag kommer mig iväg på långcykling emellanåt, men cykeln kommer ju i ärlighetens namn användas absolut mest till/från jobbet/affären/stranden osv. Håller med dig även angående cyclocross/hybrider. Angående lamporna så tänkte jag försöka montera på en navdynamo på den cykeln jag köper. På Nishikin har jag fått bekräftat att det låter sig göras för 1500 SEK. På Bianchin vet jag inte.

Jag har också blivit rekommenderad Scotten, och den verkar ju som ett klart bra alternativ. Du är nöjd med den alltså? Har du provat ta den på en längre tur med packning?

Som det ser ut nu ligger Bianchin bäst till. Riktigt bra komponenter till det priset, bra kvalitet, bra recensioner, bra vikt. Tror den kommer vara riktigt bra till det jag kommer ha den till mest (jobbpendling), men även fungera bra på en 20-30 mil lång cykelsemester lite då och då. Och så är den ju snygg också =)
 
Jag såg tråden och tänkte gå in och tipsa om Surly crosscheck. Men jag ser att fler än jag hade samma tanke.

Tidigare hade jag en racer, en vardagscykel och en mountainbike. Jag sålde racern och vardagscykeln men behöll min heldämpade mtb.

Jag byggde min crosscheck själv med komponenter från cyclecomponents, bike24 och bike-discount. Racerkassett ibak, tredelat mtb/touring vevparti, bar-end växlar. cantilever bromsar, bockstyre, mavic open pro fälgar 32 håls. Tanken var att ersätta min pendlingscykel och racern.

Förra året körde jag vättern på cykeln med 23mm däck. Gick hur bra som helst, känner ingen skillnad mot racern. Sedan så pendlar jag till jobbet på den med 35mm däck och på sommaren så satte jag på pakethållare fram och bak och drog en två dagars tur utmed götakanal med full packning (tält, kök osv)

Det är en grymt mångsidig cykel, en som jag inte vill vara utan. Det enda den inte ersätter är en riktig MTB för billingeracet.
 
Vill bara svara frågan angående min Scott att ja visst är jag nöjd, än så länge i alla fall. Bara cyklat ca 60 mil med den. Aldrig med något tungt, eller jo, när jag har storhandlat men då har det bara varit ca 3-4 km eller nått enkel väg till affären..

Annars brukar jag bara ha med mig lite verktyg, regnkläder och matlådor till jobbet..

Jag tycker hybridcykeln är en bra kompromiss för en nybörjare som mig. Den passar mina behov bättre än en cykelcross. Vet man vad man vill ha och varför tycker jag dock definitivt man ska bygga något själv. När man köper en färdig cykel, oavsett, så kommer man ändå få byta eller köpa till en del delar när man kommer på att man inte riktigt fått vad man vill ha. Sadeln bytte jag tex efter en vecka.


Mvh // Johannes
 
Långfärdshoj.

En långfärdshoj är nog den mest "all rounda" hoj man kan ha och om man inte är in i helsike bra på att cykla så är en mountainbike drivlina att föredra. Deore håller uppenbart väldigt länge jag har en sådan bakväxel som växlat utmärkt i 26 000 km och den fram i 14 000 km. Den ersatte en Alivio som gav upp efter 12 000 km. Därav dristar jag mig att säga att Deore räcker väldigt långt både till funktion och slitstyrka.

Ser man praktiskt på sitt cyklande så har tyskar och holländare cyklar som funkar utmärkt både till motionsturer och pendling och vardagstransporter.
 
Själv är jag sugen på en Surly Ogre just som do-it-all-cykel, men mitt do-it-all-intervall innefattar även måttligt stökig stigcykling så den är kanske för MTB-ig för dina behov.
 
Tack för alla svar och förslag.

Jag har nu bildat mig en uppfattning om vilka kvaliteter en cykel skall ha för att kunna användas till "allt". Det hade varit kul att höra vad ni tycker om det hela. Eftersom jag scannat marknaden efter en cykel som möter mina krav och inte hittat någon klockren träff, så hade jag blivit väldigt glad om ni skriver in förslag på cyklar om ni har.

Med "allt" så menar jag allt som jag hade tänkt ha den till, dvs:
* Jobbpendling, 10km en väg (krav: snabb och driftsäker)
* Fritidscykel, utflykter och till affären (krav: bra lastförmåga)
* Cykelsemester, i Norge (krav: bra lastförmåga, driftsäker, bekväm och säker)

Med utgångspunkt från detta så ser jag att jag följande egenskaper/utrustning som önskvärda:
* Mer racer-isch än mtb (mer rak ram än slopad)
* Växlar: Minst Shimano Deore eller SRAM X7 i kvalitet
* Dubbelbottnade fälgar + punkteringsskyddade däck i storlek: 28-32mm
* Hydrualiska skivbromsar
* Vikt max 12 kg
* Plats för skärmar, pakethållare bak och lowriders fram.
* Navdynamo (inget krav, men önskvärt)

Hetaste (kända) kandidaterna just nu är:

Nishiki Pro Sld
http://www.nishiki.se/Hybrid/Pro_SLD
Har dock lite sämre komponenter än önskvärt och inget komplett fäste för lowriders fram. Navdynamo kan monteras.

Scott Sub 20
http://www.scott-sports.com/global/sv/products/221821/sub-20/
Är lite för mycket mtb än önskvärt (breda däck, slopad ram). Vet ej om navdynamo kan monteras.

Merida Speeder T3-D
http://www.merida.se/speeder-t3-d-gent.4973994-199296.html
Shimano 105 kanske inte är optimalt på cykelsemester i backig terräng(?). Vet ej om navdynamo kan monteras.

Specialized Sirrus Comp Disc
http://www.specialized.com/ca/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=53260&scid=0&scname=
Kompaktdrev fram är inte så bra. Shimano 105 kanske inte är optimalt på cykelsemester i backig terräng(?). Vet ej om navdynamo kan monteras.

Men som sagt, ingen fullträff. Och jag känner mig inte tillräckligt kompetent för att bygga en själv. Eller, iallafall göra valen av komponenter vid inköp. Monteringen löser jag nog om jag bara har rätt grejer.

Vad skall man göra? Har jag orimliga krav, eller är de bara galet sällsynta?
Det känns inte som att detta är väldigt ovanliga önskemål?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips