Fingerskada. Varför tejpa fingrarna?

Jaha. Då var pulleyskadan ett faktum. Vänster ringfinger också. Det verkar vara det vanligaste fingret som tar stryk.
Om man kollar runt på nätet så verkar det vara ganska vanligt att tejpa fingrarna om man skadat dom.
Vad är syftet? Vad är meningen med att dra en bit tejp runt fingret nedanför den nedersta leden?
Skall man stadga fingret?
 
Jaha. Då var pulleyskadan ett faktum. Vänster ringfinger också. Det verkar vara det vanligaste fingret som tar stryk.
Om man kollar runt på nätet så verkar det vara ganska vanligt att tejpa fingrarna om man skadat dom.
Vad är syftet? Vad är meningen med att dra en bit tejp runt fingret nedanför den nedersta leden?
Skall man stadga fingret?
Normalt så tejpar man fast det skadade fingret i ett helt finger så att det skadade fingret får stadga.
 
Pulley:ens uppgift (?) er ju att hålla senan intill benet. Med en skadad pulley vill senan ta den närmaste vägen från led til led, dvs som en bågsträng vill den ut från fingerbenet. Dette vill göra ont och irritera pulley:n. Med tejp mellan lederna hjälper du senan att hålla sig intill benet, som en extra pulley, men på utsidan. Så har jag fattat det.
 
Igår hängde jag på greppbrädan hemma. Tejpade ihop ringfingret med långfingret.
Det verkar funka. Idag har jag bara lite ont i fingret.
Det verkar gå åt rätt håll.
Kom ihåg att det går ganska långsamt för senor och sånt att läka, skynda långsamt. Tumregeln är att om du fortfarande har ont 24h efter belastning/träningspass har du belastat för mycket och bör trappa ner till nästa pass.
 
Kom ihåg att det går ganska långsamt för senor och sånt att läka, skynda långsamt. Tumregeln är att om du fortfarande har ont 24h efter belastning/träningspass har du belastat för mycket och bör trappa ner till nästa pass.

Jo. Man får köra lite grand på stora grepp. Inga crimps. Igår var vi ute och klättrade is också. Det funkar ganska bra. Det sliter inte så mycket på fingrarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.