Filter

Vilket filter rekommenderar ni för foto
-av berg och större landskap
-närbilder på ansikten med öppna landskap i bakgrunden

Detta är kanske är en konstig eller felställd fråga men jag kan inte så mycket om fotoutrustning och vill lära mig.

Tack på förhand
/Daniel

http://www.fotosidan.se har jag lärt mig att ett avtonat gråfilter kan vara bra att ha när man fotograferar landskap. Det är ett filter som är uppdelat i två fält: ena fältet är genomskinligt och det andra är grått. Om himlen är mycket ljusare än marken kan man sätta himlen bakom det grå fältet för att på så sätt göra himlen mörkare och minska kontrasten mellan mark och himmel. Därmed kan man undvika att få himlen alltför ljus alt. marken alltför mörk.
För mer info om såna här filter och andra filter, kolla i diskussionsforum på fotosidan.se.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips