Femunden i Norge

Vill tipsa om ett bra paddlingsvatten i Norge,
en sjö som heter Femund och ligger nära gränsen
ca. 6 mil ifrån Idre.
Sjön är ca. 6.5 mil lång och någon kilometer bred
det är vildmark runt hela sjön med några få undantag.
Kristallklart vatten och ett fint fiske och vill man kan man lämna kajaken och vandra några mil i härlig fjällterräng.
Orkar man inte paddla hela vägen runt så går det en båt dagligen som kan transportera kajaken till
nord änden på sjön och sedan paddlar man tillbaka.
Väl värt ett besök.
/Ove

Norges näst största sjö.

Det är mycket vackert men säkert ganska exponerat för vindar och vågor. Väl lite variation i perspektivet per kilometer paddling är min fördomsfulla uppfattning (jag har inte paddlat där men åkt skidor och vandrat i området väster om Grövelsjön). En klassisk tur med kanadensare är från Hävlingen via Rogen ner i Femunden som ju är källsjö till Klarälven.

Vad som vore häftigt vore att åka skridskor här. någon gång när det varit lite snö har man ordnat turer där från STFs fjällstation i Grövelsjön.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det stämmer att det kan blåsa rejält på sjön ibland
ofta helt oväntat, jag är där ganska ofta då min pappa är född i Engerdal och vi har en stuga där.
Åker inte skridskor själv men om det är fin is när jag är där ska jag naturligtvis meddela detta.
/ove

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips