Felsökning cykel med navgenerator

Detta är kanske vare sig tråden eller Forumet för grundläggande el och elektronik undervisning
Men...

Ledsen men du har även fel i det påståendet
Kondensatorer används inte till likriktning och de blir inte uppladdade av växelström

Kondensatorer laddas endast upp av likström

Det var ju så jag ville minnas att kondingar funkar också.

Så navdynamon generar växleström som sedan likriktas och denna likström laddar sedan ett batteri eller en kondensator (för att ge ljus även vid stopp/stillstående) som sedan in sin tur driver lampan som går på likström.

3 omvandlingar och ändå så bra ljus från min framlampa som drivs av navdynamo - imponerande ingenjörskonst i vardagen.

/Patrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad har detta med TS fråga att göra?
Men...

Nej
Endast en

Nu har det blivit:
  1. El
  2. Elektronik
  3. Räkning

När tar det slut?
Det blir ju lätt så att det spårar litet på sidan om. Samtidigt var ju frågan hur man felsöker när det krånglar. För att kunna göra det så måste man veta hur det fungerar när allt är som det skall vara annars blir felsökningen slumpartad.
Ökad kunskap är en lätt börda att bära!

Vad har detta med TS fråga att göra?
Men...

Nej
Endast en

Nu har det blivit:
  1. El
  2. Elektronik
  3. Räkning

När tar det slut?

Jag ser 3 omvandlingar:
1 växelström - likström
2 Likström - lagring i batteri eller kondensator
3 lagrad energi - ljus

Slutmål: felsökning genomförd, fel hittat och åtgärdat

Att svara och dessutom utvidga en fråga är väl en av styrkorna med forum - man lär sig mer än exakt det man frågar om.
Skulle svaren bara bli exakt vad man frågar om skulle jag lära mig mindre och det finner jag tråkigt.
Jag tycker denna diskussion är inom ramarna, ökad förståelse leder nog till bättre felsäkning.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips