Feedback på rutt i Sarek

Hej!

Ska göra min första Sarekvandring nu i slutet av augusti. Har tältvandrat i fjällen flera gånger innan, men som längst en vecka. Planen vi har är:

Akkastugorna - via Kirsurisstugan - Ruohtesvagge - Skarja - upp via Bierkjavrre - Saltoluokta.

7 dagar + 2 extra dagar. Är det realistiskt? Hade varit kul att gå upp på Låddebakte om vädret stämmer, men känns tight tidsmässigt. Det jag är mest osäker på är avslutet ner till Saltoluokta, kan vara lite kämpigt vissa partier? Tanken är den södra vägen som tvärar över söder om Slugga. Är Bastavagge - båt - Kungsleden ett mer lämpligt avslut till Saltoluokta

Tacksam för kommentarer

Hej!

Ska göra min första Sarekvandring nu i slutet av augusti. Har tältvandrat i fjällen flera gånger innan, men som längst en vecka. Planen vi har är:

Akkastugorna - via Kirsurisstugan - Ruohtesvagge - Skarja - upp via Bierkjavrre - Saltoluokta.

7 dagar + 2 extra dagar. Är det realistiskt? Hade varit kul att gå upp på Låddebakte om vädret stämmer, men känns tight tidsmässigt. Det jag är mest osäker på är avslutet ner till Saltoluokta, kan vara lite kämpigt vissa partier? Tanken är den södra vägen som tvärar över söder om Slugga. Är Bastavagge - båt - Kungsleden ett mer lämpligt avslut till Saltoluokta

Tacksam för kommentarer
Realistiskt!
Tokfina vyer från Lådde i bra väder, o mkt enkel att traska upp på.
Vägen på tvärs söder om slugga kan vara jäkla jobbig om det är blött o kass sikt då det är en hel del stora block o vide. Bra sikt o torrt är det dock lätt att plöja.
Rekommenderar att istället hålla höjd på västra slänten mot niendotjåhkko / njiravbuollda, o gå tills du har fri lejd mot öster o slugga, idiotsäkert också att snabbt kunna ta sig mot salto o gå längs södra sidan av pietsaure trots noll sikt o dåligt väder [emoji106]
Go tur

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips