fast eller utskjutbart obejktiv?

förutom att flera av dom gått sönder har jag goda erfarenheter av hus-behovs fotografering med mina ixusar; II, 400, 430 & 500

hade för avsikt att köpa en ny ixus av dom senare modellerna, då det inte blivit av har jag lånat en coolpix S9 (6mpxl) och har upplevt att den tar snudd på lika bra bilder.

ixusarna har stort rejält obejktiv som "åker ut" coolpix´n är 20mm tjock och har bara en liten lucka som öppnas.

vad ska skillnaden vara, i praktiken, på dom olika teknikerna?

Fysiska

begränsningen i hur bra en kamera kan vara sätts av ljusstyrka och sensorns storlek.

Ixus har vi ett par i familjen med rätt bra respektive mycket bra kvalitét. Men sensorn är för liten för att konkurrera med systemkameror.

Om du jämför Nikongluggens ljusstyrka och relativa brännvid på zoomen kanske du kan komma fram till om den har liknande värden som Canon Ixus. Optisk kvalitet på linsen sensorns egenskaper skakningskompensation brusreducering exponering etc kan förstås också skilja en del.

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips