Får man tälta i Nationalpark?

Tältförbud eller inte är väl svårt att säga. Det råder ju inget generellt förbud mot att tälta i nationalparker. Det är ju fullt tillåtet i t ex Sarek. Sen finns det ju andra som t ex Stenshuvud i Skåne där det råder tältförbud.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Generellt så är det tillåtet att tälta om nationalparken är stor och turistrycket inte är alltför stort (Padjelanta, Sarek mfl). Att tillåta tätning i en mindre nationalpark med hårt turisttryck skulle praktiskt taget göra den till en campingplats.

avslutad210712

Gäst
När det gäller Haparanda-Sandskär så gäller det att man iordningsställt en anvisad tältplats på norra änden där man får tälta. Visserligen bästa läget där jag själv brukade tälta på den tiden det varken var nationalpark eller naturreservat men det innebär också att slitaget blir stort just där. Om det är rätt eller fel väg låter jag vara osagt och personligen hade jag nog sett att man fått tälta var som helst får antalet tältare är litet - man behöver inte trängas om man säger så. På samma sätt har man gjort i Abisko där mängden tältare är stort och där det nog är en fördel med att få slitaget på en begränsad yta. Och samtidigt är det som sagts tidigare fritt i vissa nationalparker att tälta var som helst.

Så hur man gör i det enskilda fallet måste man nog kolla i förslagen som tagits fram för just det specifika fallet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips