Fake Greenland jacket?

Hej! Blev lite för ivrig häromdan och köpte en greenland jacket på blocket. Nu har jag fått den och börjar utvärdera dess äkthet... Någon som har koll på dom äldre versionerna som kan hjälpa till? Exempelvis är tvättlappen och lappen i nacken annorlunda än som dom ser ut idag. Försöker jämföra tyget med tyget på mina byxor (som jag vet är äkta) och tycker det ser likvärdigt ut men jag är ändå lite fundersam... Lägger till lite bilder så kanske ni förstår vad jag menar?
IMG_3491.jpeg

IMG_3490.jpeg

IMG_3489.jpeg

IMG_3488.jpeg

Av de fyra jag anskaffat mellan 60-tal och 2020-tal har de varit sydda i tre olika vävda tyg. Uppenbart finns det utrymme för variationer. En Grönlandsdjacka är figursydd, med fast huva,, två ficcklock för invändiga bröstfickor samt två utvändiga fickor med lock. Den senaste har värmrfickor bakom samt en innerficka.

Skulle den vara fake så är den väldigt välgjord . Har inte min kvar men en senare blå. plus några svarta vinterjackor. Materialet ok. Utanpå fickorna helt som jag minns dem. Lite Sladdrigt tyg när den inte var impregnerad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips