Fäste på sadelstolpen?

Finns det några amatöringenjörer här på utsidan som har idéer på hur man fäster en pakethållare i sadelstolpen?

Jag har nämligen pakethållarfästen nere vid navet, men två fästen gör ju ingen cykelsemester.

Samma sak gäller framgaffeln, finns det inte några stadiga stålalternativ till lowriders, som inte kräver lowriderhål?

john

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Stävögla

Prova med en stävögla (u-bult) med rätt diameter och skruv fast pakethållaren i bultarna i stävöglan.

310840_2134_0845_X_2004-07-01_161225.jpg

Buntband!

(Det finns faktiskt speciella pakethållare, som man fäster i sadelstolpen. Se http://www.topeak.com el likn. De kan nog inte ta så mkt vikt och man bör nog inte änvända dem på en sadelstolpe i carbon el alltför tunn alu...)

/Håkan

Jag har funderat lite på det där med slangklämmor, kruxet är bara att det måste vara en infästning i hästväg då jag tänkte använda den till en lite mer ambitiös cykelresa med tung packning. Jag ska investera i en tubus pakethållare och då känns det lite vanskligt att tejpa fast den med silvertejp:-\

Fast det är klart silvertejp funkar ju till mycket!

john

En slangklämma eller liknande (för rördiametern avsett) fäste är det enda som du kan dra åt hårt utan att riskera att deformera röret.

Om du från pakethållaren har ett "plattjärn" (kanske 3 mm stålplåt, 20 mm brett) som du bockar nedåt, rundar mot något hållbart med samma radie som röret och sen fäster med en eller två slangklämmor så tror jag du får ett tillräckligt bra fäste.

Försöker mig på en ascii-illustration:

|
|+--------(Pakethållare)
||I <-Slangklämma
||
||I <-Slangklämma
||
|
^
Sadelstolpe

Peter!

När du säger plattjärn, menar du de där avlånga metallbitarna i rostfritt, med en skåra i mitten som brukar följa med många pakethållare för att fästa pakethållaren i de övre ramfästena?

Fin illustration förresten!
John

och det finns flera företag som bygger såna där slags adapter...prova i nån enkel gammal butik,de brukar har såna...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips